Lancering vernieuwd ePortal NBD/Biblion verloopt niet van een leien dakje

20
0
DELEN

NBD/Biblion maakte eind vorige week het vernieuwde ePortal toegankelijk. Op dit nieuwe platform wordt het nog makkelijker om digitale boeken te downloaden. Té makkelijk, zo ondervond Huub van de Pol van Luisterrijk vorige week. Hij kon kosteloos ebooks lenen, zónder lid te zijn van de bieb. Een tijdelijk foutje dat momenteel verholpen wordt, luidt het bij NBD/Biblion.

‘Nieuwe ebook ePortal @nbdbiblionbv is beschikbaar via tinyurl.com/3sxdw4l’, twitterde Jan de Waal (@digibieb) op 27 juli. ‘Vreemd, ik kan eboeken lenen zonder lid van de bieb te zijn’, postte Luisterrijk-manager Huub van de Pol (@huwie) niet veel later. eReaders.nl vroeg Huub om tekst en uitleg, en belde met NBD/Biblion voor een reactie.

‘Zelf ben ik geen lid van de bieb’, vertelt Huub van de Pol, ‘maar als manager van Luisterrijk ben ik wel geïnteresseerd in het ePortal van NBD/Biblion, omdat er niet alleen ebooks maar ook audiobooks uitgeleend worden.’

‘Ik zag het linkje van Jan de Waal op Twitter’, gaat van de Pol verder. ‘Ik klikte erop, en kwam terecht op een registratiepagina. Nadat ik me geregistreerd had, kon ik meteen ebooks gaan lenen. Ik heb onmiddellijk een digitaal boek van Adriaan van Dis geleend. Dat was een PDF met Adobe DRM die ik volledig gratis kon downloaden en die nu dus op mijn laptop staat. Dit had niet mogelijk mogen zijn voor gebruikers die geen lid zijn van de bieb. Normaal gezien had ik toch tenminste moeten betalen om het ebook te mogen lenen.’

Bovendien hadden andere gebruikers op het ePortal tijdelijk toegang tot ‘private’ gegevens van Huub, onder wie Raymond Snijders, senior informatiebemiddelaar bij Windesheim. ‘Via een link van Huub op Twitter kon ik zien welke boeken hij geleend had en die even zelf ook downloaden’, zegt Snijders. ‘Voorts kon ik ebooks zoeken in het portaal en kreeg ik tijdelijk download links. Na minder dan een half uurtje was de boel echter dichtgetimmerd en kon ik niks meer. Zoals het hoort.’ Ondertussen is het ePortal van NBD/Biblion dus tijdelijk offline gehaald, en werkt de technische dienstverlener EBSCO aan het probleem.

Tenslotte vroegen we Mireille Boetje, Manager Marketing & Sales van NBD/Biblion, naar de oorzaak van het probleem. ‘We zijn de afgelopen weken druk bezig geweest met de migratie van het oude naar het nieuwe ePortal. Hierbij is tijdelijk iets misgelopen, maar het probleem is al bijna verholpen.’


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER