Onderzoek naar prijsafspraken ebooks

    0

    De prijzen van ereaders en ebooks staan onder druk nu digitaal lezen een extra vlucht heeft genomen in de Verenigde Staten. De lancering van de nieuwste Kindle van Amazon en de iPad van Apple hebben voor toenemende belangstelling gezorgd. De prijsmodellen die de twee retailers hanteren voor ebooks staan nu echter ter discussie.

    De officier van justitie in Connecticut, Richard Blumenthal, heeft een onderzoek ingesteld naar de prijsafspraken die Apple en Amazon hebben gemaakt met verschillende uitgevers. Ondanks dat er verschillende uitgevers genoemd worden, zoals Hachette, HarperCollins, Penguin, Simon & Schuster en Macmillan, worden alleen Apple en Amazon benaderd. “Nu de markt voor digitaal lezen op exploderen staat en de ereader hét cadeau van de komende feestdagen lijkt te worden, is het belangrijk om afspraken die negatief zijn voor de consument onder de loep te nemen”, aldus Blumenthal.

    Amazon en Apple hebben zogenaamde ‘most favoured nation clauses’ afgesloten met verschillende uitgevers. Dit houdt in dat bedrijven afspraken maken dat zij altijd dezelfde prijs krijgen als de concurrent. Hierdoor kunnen uitgeverijen geen lagere prijs onderhandelen met concurrenten van Apple en Amazon. Door deze vaste prijsafspraken zijn marktwerking en fluctuatie van de prijzen nagenoeg onmogelijk. Dergelijke afspraken zijn volgens Blumenthal niet in het belang van de consument.

    Apple lag al eerder onder vuur, waarschijnlijk met het ‘agency model’ dat zij hanteren. Hierbij stelt de uitgever de prijs vast en krijgt daarbij 70% van de opbrengsten. Op deze manier wist Apple al voor verschillende populaire ebooks de prijs te verhogen, in plaats van de ‘standaardprijs’ van 9,99 dollar.

    Een onderzoek naar de prijsafspraken van Apple en Amazon is belangrijk voor de algehele ebookmarkt. Dergelijke grote spelers hebben genoeg macht om de prijzen op een kunstmatig niveau te houden wat eerlijke concurrentie en daardoor scherpere prijzen niet ten goede komt.

    Bron: The Bookseller

    Vorig artikelVerplichte kost voor bibliotheken: ‘No shelf required’
    Volgend artikelEspressobar weert ereaders

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in