Make something happen: ebook-twitteractie groot succes

71
0
DELEN

Als je twittert, heb je hem vast voorbij zien komen, de tweet over het gratis ebook van Seth Godin. Vorige week woensdag startte eReaders.nl deze actie. Met duizenden downloads is de Nederlandse vertaling van ‘What matters now’ – gemaakt door Lucy Wobma en vormgegeven en geconverteerd naar ePub door Wiebe de Jager – een groot succes te noemen.

Vanaf de eerste tweet (“Ik heb net het gratis ebook Wat er nu toe doet van Seth Godin gedownload via eReaders.nl. http://bit.ly/bDKyGM”) heeft het downloaden van het ebook niet stilgestaan. De pagina is op het moment van schrijven meer dan 16.000 keer bekeken en het ebook is duizenden keren gedownload. De eerste dagen werd er bijna elke minuut een tweet verstuurd en ook nu wordt het ebook nog steeds gedownload. Wat maakte deze actie tot een succes, wat hebben we ermee bereikt en wat hebben we ervan geleerd?

De succesfactoren
Er zijn verschillende factoren verantwoordelijk voor het succes van deze actie. Ten eerste natuurlijk de naam Seth Godin. Hij is wereldwijd dé expert op het gebied van marketing en daardoor zeer bekend. Zijn boek ‘What matters now’ stelt hij gratis beschikbaar als pdf, met de intentie dat de inhoud gedeeld wordt. De tweede factor is het altijd tot de verbeelding sprekende woord ‘gratis’. Gratis betekent niet automatisch zonder moeite: de derde factor die het virale balletje liet rollen was de download beschikbaar maken via Pay with a Tweet.

Pay with a Tweet noemt zichzelf ‘the first social payment system’, een systeem waarbij mensen betalen met de waarde van hun sociale netwerk. Er kan op deze manier gemakkelijk een ‘buzz’ gecreëerd worden door het effect van online word of mouth. De combinatie ‘Seth Godin’ + ‘gratis’ + ‘gemakkelijke manier om aan het ebook te komen: Pay with a tweet’ = buzz met vele duizenden tweets en downloads.

Wat hebben we bereikt?
Natuurlijk hebben we veel free publicity voor eReaders.nl bereikt. In alle tweets staat de site genoemd en bij het klikken op de link, komen mensen rechtstreeks op de pagina van het ebook terecht. Dit is ruim 16.000 keer gedaan in iets meer dan een week; het artikel is daarmee een van de best scorende pagina’s op onze website in die periode.

Een nog belangrijker voordeel, is dat veel mensen door het downloaden van dit ebook voor het eerst kennis hebben gemaakt met het fenomeen ebook en digitaal lezen. Het ebook is opgemaakt in het ePubformaat, een formaat dat niet op elk apparaat zonder meer te lezen is. Verschillende mensen ontdekten dit en hebben hun vraag hierover via Twitter of onze helpdesk gesteld. Zij kunnen met dit gratis ebook ontdekken hoe zij digitaal kunnen lezen op hun eigen apparaat en gaan dit daardoor wellicht vaker doen.

Ook Seth Godin zal het zeker toejuichen dat zijn gedachtegoed nog eens extra verspreid is. Zijn motto is: “Go. Make something happen.” En dat is precies wat we met deze actie gedaan hebben.

Leermomenten
Deze actie heeft ons een aantal dingen geleerd. Allereerst dat je met de juiste ingrediënten heel snel een grote groep mensen kunt bereiken. Een effect van een succesvolle virale actie is dat deze erg zichtbaar is. Daardoor komt zo’n specifieke tweet vaak voorbij in de timeline van mensen. Dit kan leiden tot irritatie en er kwamen dan ook tweets voorbij van mensen bij wie de irritatiegrens bereikt was. Gelukkig betrof dit maar een klein percentage Twitteraars, voor zo ver wij dat hebben kunnen monitoren.

Ook was een aantal mensen niet te spreken over de manier waarop je ‘moet’ betalen voor het ebook. Zij gaven aan dat gratis in hun ogen zonder moeite betekent, geldelijk of op een andere manier. Daarbij werd vaak het argument gegeven dat de originele pdf van Seth Godin direct gratis te downloaden is, zonder Pay with a Tweet-actie. Maar de moeite die in het vertalen, de opmaak en de conversie van het ebook is gestopt, rechtvaardigde volgens ons deze sociale betaalmethode.

Het Pay with a Tweet-systeem geeft de mensen die deelnemen aan de actie veel vrijheid wat betreft de inhoud van de tweet. Er wordt een standaardtekst aangeboden, maar het is ook mogelijk om een eigen tekst te tweeten. Het is echter opvallend hoe weinig mensen dat gedaan hebben. Dit maakt de Pay with a Tweet-tool extra krachtig als marketinginstrument.

Conclusie
Dat de actie een groot succes is, mogen we absoluut concluderen. Het bewijst nog maar eens de kracht van Twitter en de mogelijkheden die het bedrijven, auteurs, bloggers en iedereen die een boodschap wil verspreiden biedt. Door de juiste ingrediënten te mixen kan een viraal succes binnen handbereik zijn.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER