Op bezoek bij ‘nieuweklasse’

0

Gisteren was Natasja Oosterloo van eReaders.nl te gast bij nieuweklasse* om de vorderingen van het project ‘Het boek van De toekomst’ te bekijken. Een verslag van deze interessante ontmoeting.

Nieuweklasse* is een werkplaats voor (talent)ontwikkeling. Ontwerpers krijgen de mogelijkheid om als zelfstandige een eigen werkplek te huren bij nieuweklasse* en profiteren zo van professionele begeleiding door oprichtster Joke Mestdagh en het netwerk dat zij opgebouwd heeft. nieuweklasse* helpt deze starters een interessant portfolio op te bouwen door (onder andere) opdrachten te formuleren.

Een van die opdrachten is ‘Het boek van de toekomst’. Bij deze opdracht worden de ‘jonge’ ontwerpers uitgedaagd om na te denken over de vraag: wat kan een boek méér zijn dan woorden op een rechthoekig vlak? eReaders.nl besteedde hier op 24 februari jongstleden voor het eerst aandacht aan. Sindsdien heeft nieuweklasse* niet stilgezeten.

Momenteel zijn er vijf ontwerpers die aan de slag zijn gegaan met verschillende opdrachten: Lieke Verkooijen, Eline Pellis, Lisette Vink en Arjan van Amsterdam. Daarnaast werkt Amanda Butterworth aan een project met augmented reality, een opdracht die ook goed past in dit project. Om het project ‘het boek van de toekomst’ in te vullen, konden de ontwerpers kiezen voor een opdracht gedefinieerd door nieuweklasse*, om een eigen opdracht te bedenken of een combinatie hiervan. De vijf opdrachten die nieuweklasse* heeft geformuleerd zijn voor uitgevers, drukkers en schrijvers interessante vraagstukken:

1. Een (digitaal) boek zoals het zou moeten zijn; boekverzorging toegepast op digitale boeken.
2. Een applicatie om je digitale boek ‘echt’ te maken; over kenmerken en kuren van digitale en papieren boeken.
3. Een hulpstuk voor je e-reader die onthult wat je leest; over indruk maken met het boek dat je (schijnbaar) aan het lezen bent.
4. Een visualisatie voor de digitale bibliotheek; over klassieke en nieuwe ordeningsprincipes van het indelen van boeken.
5. Een vorm om digitale boeken aan te bieden; over het visualiseren van digitale boeken (en digitale bestanden).

De ontwerpers bevinden zich momenteel in de oriëntatie- en concretiseringfase. De beschrijvingen van de sporen die zij volgen laten zien dat dit project interessant is voor de discussie rondom de ontwikkeling van ebooks. Zo onderzoekt Lieke Verkooijen het vraagstuk ‘waar vindt de ereader zijn gemak?’ en ze denkt na over een invulling voor opdracht vijf; een vorm om digitale boeken aan te bieden. Eline Pellis richt zich op pop-upboeken en gaat dit proberen te vertalen naar een digitaal boek. Lisette Vink wil het digitale boek rechtstreeks koppelen aan social media. Arjan van Amsterdam is later aan het project toegevoegd, er is nog geen informatie over zijn invulling van het project.

Aan de ontwerpers de taak om buiten de grenzen denken; grenzen die uitgevers juist vaak (al dan niet terecht) beperken. Joke Mestdagh stimuleert de ontwerpers juist de technische discussie erbuiten te houden en heeft het motto: “wat vandaag nog niet kan, kan morgen wel”. Het kijkje in de keuken van dit project schept hoge verwachtingen en eReaders.nl is dan ook erg benieuwd naar de resultaten. We blijven de ontwikkelingen van de projecten van Lieke, Eline, Lisette, Arjan en Amanda, op de voet volgen.

Vorig artikelDe toekomst van het kinderboek
Volgend artikelAuteur verkoopt digitaal fotoboek zonder tussenkomst uitgeverij

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in