Nieuwsorganisaties beconcurreren boekenuitgevers op de ebookmarkt

0

Op vlak van ebooks krijgen boekenuitgevers steeds meer concurrentie, niet alleen van belangrijke spelers waaronder Amazon en auteurs die hun werk in eigen beheer digitaal distribueren, maar ook van nieuwsorganisaties zoals The Huffington Post.

Steeds meer nieuwsorganisaties – kranten, magazines en websites – azen op inkomsten uit beknopte ebooks, die ze relatief snel en tegen een lage kostprijs kunnen ontwikkelen en voor een goedkope prijs aan de man kunnen brengen.

Vandaag komt de nieuwssite The Huffington Post met een tweede ebook: How We Won van Aaron Belkin. De afgelopen tijd brachten ook nieuwsorganisaties als The New Yorker, ABC News, The Boston Globe, Politico en Vanity Fair eigen digitale boeken op de markt. Sommige van deze ebooks doen het ook goed in bestseller-lijstjes. Zo belandde het door The New York Times gepubliceerde ‘Open Secrets’ in februari op nummer 19 in The Times’ bestsellerlijst voor non-fictie ebooks.

‘Natuurlijk concurreren nieuwsorganisaties met ons’, aldus Stephen Rubin, uitgever van Henry Holt and Company, een onderdeel van Macmillan. ‘Als ik een boek schrijf over Rupert Murdoch, ben ik een concurrent voor de nieuwsmagazines die over hetzelfde onderwerp een ebook uitbrengen.’

De vraag is of de ebooks van nieuwsorganisaties het onderwerp met evenveel diepgang benaderen dan de traditionele uitgeverijen. ‘Als lezer zal ik uiteindelijk enkel het boek over Rupert Murdoch met het meeste eeuwigheidswaarde in huis halen’, zegt Rubin.

‘Enerzijds kan een Kindle of een Nook perfect dienen voor het lezen van een dikke novelle van George R. R. Martin’, vindt literair agent Eric Simonoff. ‘Anderzijds zijn deze leesapparaten ook geschikt voor middellange content, die te lang is voor een nieuwsartikel in een magazine en te pamflet-achtig om te kunnen spreken van een volwaardig boek.’

In plaats van met elkaar te concurreren, gaan sommige uitgevers in zee met nieuwsorganisaties voor de productie van korte ebooks. Zo werkt Random House samen met de Amerikaanse politieke nieuwsorganisatie Politico aan een serie van vier ebooks over de strijd om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2012. Elk digitaal boek zal een lengte hebben tussen 20.000 en 30.000 woorden, en de ebooks worden verspreid over de campagne uitgebracht.

‘Wij denken dat de ‘natuur’ van een boek aan het veranderen is. De grens tussen een artikel en een boek vervaagt steeds meer’, zegt Jon Meacham van Random House.

Het ontwikkelen van een ebook kan nieuwsorganisaties bovendien kosten besparen. In plaats van schrijvers veel geld te betalen om veldwerk te verrichten voor een ebook, kunnen ze journalisten aanstellen die in hun dagelijkse job al in aanraking komen met het onderwerp. Zo wordt de serie ebooks van Politico over de presidentsverkiezingen geschreven door hun vaste Witte Huis-correspondent Mike Allen, in samenwerking met politiek journalist Evan Thomas.

Vanity Fair en The New Yorker pakken het nog anders aan. Hun ebooks zijn niet meer dan bundelingen van eerder gepubliceerd werk over een belangrijk nieuwsfeit. Zo bestaat het ebook dat Vanity Fair uitbracht naar aanleiding van het afluisterschandaal van News of the World uit 20 artikelen over verschillende aspecten van Rupert Murdoch’s leven.

(Via: The New York Times)

Vorig artikelKB gaat Google-scans aanbieden via eigen platform
Volgend artikelWall Street Journal betreedt Facebook met app

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in