Hoe Amazon zonder uitleg je ebooks kan verwijderen

0

Wanneer je een papieren boek koopt ben jij de eigenaar. Bij ebooks is dat een ander verhaal. Zeker wanneer je koopt bij bedrijven die gebruik maken van Digital Rights Management (DRM), zoals Amazon. Het bedrijf kan op ieder moment al je eerder aangeschafte ebooks zomaar van je Kindle verwijderen. Dat blijkt wel uit de ervaringen van ene Linn uit Noorwegen, van wie Amazon zonder duidelijke verklaring het account sloot en haar boeken verwijderde.

Al eerder kwam Amazon in het nieuws vanwege het op afstand verwijderen van ebooks. Toen bleek het te gaan om boeken waar de rechten niet goed van waren geregeld. Amazon besloot de gebruikers toen hun geld terug te geven.

Het verhaal van Linn, verteld op het weblog van Martin Bekkelund, is opmerkelijker.

Linn is naar eigen zeggen een enthousiaste gebruiker van de Kindle. Ze reist veel, en kocht daarom veel boeken bij Amazon. Van de ene op de andere dag was ze haar collectie echter kwijt, omdat Amazon haar gebruikersaccount gesloten had. Ze mailde naar de klantenservice van Amazon voor een verklaring en oplossing. Volgens Michael Murphy van de klantenservice werd haar account afgesloten omdat het gerelateerd bleek te zijn aan een account dat in het verleden de gebruiksregels geschonden had. Amazon houdt zich het recht voor om in dat geval een gebruikersaccount stop te zetten, zoals in de regels te lezen is:

Amazon.co.uk and its affiliates reserve the right to refuse service, terminate accounts, remove or edit content, or cancel orders at their sole discretion.

Linn was zich van geen kwaad bewust en startte een mailwisseling, waarin ze vroeg om opheldering. Ze heeft nooit eerder een ander account gehad bij het bedrijf en vroeg zich ook af tegen welke regels ze dan was ingegaan.

De klantenservice wenst echter geen opheldering te verschaffen, en blijft bij het standpunt dat het account terecht was afgesloten. Tot slot raden ze haar nog aan een “retailer te zoeken die beter bij haar behoeften past”.

Naar eigen zeggen heeft Linn niets verkeerd gedaan. Amazon wenst geen duidelijke verklaring te geven voor het feit dat ze het account stopgezet en de boeken verwijderd hebben. Volgens website Forbes ligt het probleem wellicht bij het feit dat Linn uit Noorwegen komt en boeken kocht op de Britse afdeling van Amazon. Iets wat, zo stelt Forbes, tegen de regels in is.

Hoe dan ook, het laat zien dat je met ebooks in de cloud via partijen als Amazon, Apple en Kobo nooit volledige controle hebt over je aangeschafte content. Een wijze les om in het vervolg na aanschaf van een ebook direct een lokale kopie van je boeken te maken.

Vorig artikelNewsweek stopt papieren oplage, omslagpunt bereikt
Volgend artikelReview Kobo Glo: schijn bedriegt niet

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in