Spaans Spotifymodel 24symbols in bètaversie van start

0

Vandaag is het Spaanse 24symbols begonnen met het uitdelen van invites. In totaal kunnen 5.000 Facebookfans in deze bètafase gebruik maken van het nieuwe ebookplatform. 24symbols komt net als Spotify in 2 maten: een online gratis versie met advertenties en een betaalde versie met extra functies. Hoe werkt dit platform in de praktijk, en vormt dit model de toekomst van de boekenwereld?

Al enkele maanden wordt er uitgekeken naar de lancering van het platform 24symbols. Het initiatief kreeg veel aandacht, zoals bijvoorbeeld in internationale kranten als The Guardian en Le Figaro. Dat was voor het grootste deel te danken aan het nieuwe model wat deze startup wil introduceren in de boekenwereld. Net als de online muziekdienst Spotify is dat model gebaseerd op een combinatie van advertenties en betaalde toegang.

24symbols begint de bètafase met alleen de advertentievariant. Op 30 juni zal ook de premiumversie beschikbaar komen. Op die datum worden eveneens Android- en iOS-apps geïntroduceerd. In de gratis versie van 24symbols worden de ebooks gefinancierd door advertenties die naast de ebooks geplaatst worden. Voor de prijs van 9,99 euro per maand, 19,99 euro per 3 maanden of 59,99 euro per 12 maanden heb je echter onbeperkt toegang, zonder advertenties, en kun je de ebooks ook offline lezen.

Wanneer je dit platform uit wilt proberen moet je 24Symbols ‘liken’ op Facebook en vervolgens inloggen op 24Symbols.com via de Facebook Connect-knop, met de code die je op Facebook vindt. Hierna kom je uit op je persoonlijke pagina. Als eerste zie je daar een selectie nieuwe releases. Verder kun je snel doorklikken naar aanbevelingen van het platform, de favoriete boeken van je Facebookvrienden, je eigen favoriete boeken en je persoonlijke folders met ebooks.

Bovenaan de pagina staat een zoekformuliertje, waarmee je de hele catalogus van 24Symbols kunt doorzoeken. Tijdens het typen van een zoekterm krijg je direct titels te zien op basis van je ingevoerde term. Het aanbod van 24symbols bestaat nu voor het grootste deel uit Spaanstalige titels. Daarnaast zijn er ook een aantal Engelstalige ebooks beschikbaar vanuit de catalogus van de online publieke-domeinbibliotheek Gutenberg.org.

Als je op een boekcover klikt krijg je aan de rechterkant van het scherm meer informatie te zien over het bewuste boek, zoals een samenvatting, reacties op het boek en bookmarks uit het boek. Ook heb je direct toegang tot de inhoudsopgave. Door te klikken op de ‘Read’-knop of op een hoofdstuk in de inhoudsopgave, kom je uit in de online leesmodus.

In deze leesmodus staat de tekst van het ebook centraal, met aan de rechterkant een klein blok met advertenties van Google Adsense. Verder zie je op deze pagina tools voor het regelen van de lettergrootte, het inzien van de inhoudsopgave en het maken en inzien van bookmarks. Bladeren door de tekst van een ebook gaat door ofwel te scrollen ofwel aan de rechterkant en linkerkant gebruik te maken van de bladerknoppen. Ook vind je onderaan het scherm een balk met je voortgang in het boek. In de ebooks kun je passages direct delen via Twitter of Facebook.

Eerste indruk
24symbols maakt de eerste verwachtingen grotendeels waar. Het is een mooi vormgegeven, intuïtief platform met op het eerste gezicht veel potentie. De advertenties naast de tekst en op de overige delen van de website zijn net als bij Spotify niet storend, alhoewel ze best nog relevanter kunnen dan ze nu zijn. Dit lijkt echter slechts een kwestie van tijd, totdat adverteerders de mogelijkheden van dit platform ontdekken.

Het succes van 24symbols hangt uiteraard nauw samen met het aantal uitgevers dat meedoet en de kwaliteit van hun ebooks. Verder is het belangrijk dat het platform toegankelijk is voor lezers. Om dit in de praktijk te testen is het nog wachten op de applicaties voor Android en iOS, die later zullen volgen. Ook werkt de toch al wat basale online leesmodus nog niet op de iPad. Daarnaast zou het platform nog krachtiger worden wanneer je ook net als op Spotify je eigen content zou kunnen uploaden, zodat je alles op een plaats hebt staan.

24symbols biedt al met al een interessante blik op een nieuw model wat in de muziekwereld al enige tijd snel aan populariteit wint. Of 24symbols uiteindelijk in de boekenwereld dezelfde status als Spotify gaat behalen zal de toekomst moeten uitwijzen.

Vorig artikelAdvies: Royaltyregeling ebooks in Modelcontract naar 25 procent
Volgend artikel‘Nederlandse boekhandel hoopt op nieuw boek Jean Auel’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in