Digitaal overstijgt print bij kranten The Guardian en The Observer

102
2
DELEN
Door Kaihsu op de Engelstalige Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1504368

De Guardian Media Group, uitgever van de Engelse kwaliteitskranten The Guardian en The Observer, meldt dat de digitale inkomsten dit jaar voor het eerst hoger zijn dan de inkomsten uit print. Bijzonder hierbij is dat de kranten niet aan betaalmuren doen.

In het jaarrapport voor het afgelopen boekjaar schrijft GMG dat de digitale inkomsten met 15% stegen naar 108,6 miljoen pond. De inkomsten uit print daalden van 119,6 miljoen pond naar 107,5 miljoen pond.

Het opvallende is daarbij dat The Guardian en The Observer niet geloven in een betaalmuur. Beide kranten zijn gratis online te lezen zonder abonnement of andere kosten per artikel. Op de site legt The Guardian uit: “Anders dan veel andere nieuwsorganisaties hebben wij geen betaalmuur – wij willen onze journalistiek zo open mogelijk houden. Het produceren van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek kost veel tijd, geld en mankracht. Maar de advertentie-inkomsten lopen terug, en daarom hebben wij de hulp van onze lezers hard nodig. Als iedereen die onze artikelen leest en waardeert ons steunt met een financiële bijdrage, dan zou onze toekomst een stuk zekerder zijn.”

Het lijkt te werken, want volgens het concern waren er nog nooit zo veel betalende lezers. Dit zijn de abonnees van de printversie, maar ook digitale lezers die de krant steunen met een vrijwillige bijdrage. GMG heeft 570.000 betalende lezers en ontving maar liefst 375.000 donaties.

Bron: PressGazette


2 REACTIES

    • Mss omdat je de artikelen via pocket op je ereader kan lezen? Daarbij vind het ook best wel interessant dat er nu een grote krant is die geen betaalmuur nodig heeft om te kunnen bestaan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER