Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Content Digitale kranten & Tijdschriften Krant lezen op E-reader

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #76826 Reageer
    Pieter
    Gast

    Beste,

    Momenteel overweeg ik om mijn eerste e-reader te kopen. Echter vind ik zeer weinig informatie over de capaciteit om de krant te lezen op een e-reader. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit doenbaar is? Of is het eerder onpraktisch?

    Alvast bedankt
    Pieter

    #77111 Reageer
    Joan
    Gast

    Ik zou hiervoor alvast geen gewone 6 inch e-reader gebruiken. Wellicht is het op de meeste toestellen zelfs niet mogelijk. Verwacht niet veel van de browser en de krantenapp werkt slechts prachtig op computer of tablet. Een e-inkreader is en blijft een eenvoudig apparaat om boeken te lezen in ePub of Mobi of afgeleide, al naar gelang het apparaat. PDF kan ook maar is gewoon niet fijn. Ik heb een paar maanden de krant gelezen op een 8 inch iLiad (iRex, ter ziele gegaan) maar dit ging slechts dankzij een aangepaste techniek, even door de Tijd en later door het nrchandelblad gebruikt. Sommige e-inkreaders zijn ‘echte’ Android toestellen en in pricipe zou het daar moeten lukken maar of het prettig is en doenbaar weet ik niet.

    #77234 Reageer
    Redactie
    Moderator

    Op een Android e-reader als bijvoorbeeld de Icarus Illumina kun je apps installeren, dus ook krantenapps. Ik vind zelf niet dat dat super werkt. Het is jammer genoeg nog steeds zo dat Android e-readers op een verouderde Androidversie draaien waardoor niet alle apps even fijn in gebruik zijn.

    Op andere e-readers, bijvoorbeeld de Kobo, kun je geen apps installeren, maar als je een krant of tijdschrift in pdf-formaat hebt kun je deze in principe wel lezen. Echt prettig leest dat alleen helaas niet omdat pdf-bestanden zich niet aanpassen aan het scherm, zoals epub-bestanden dat wel doen. Gevolg: de letters van een pdf worden op je 6 inch e-reader heel klein weergegeven. Je kunt eventueel wel proberen om een pdf via het programma Calibre om te zetten in een ePub bestand.

    Zelf vind ik het lezen van tijdschriften en dergelijke niet erg handig op een e-reader. Als je per se kranten op je e-reader wilt lezen zou ik wel kiezen voor een groter apparaat, bijvoorbeeld van 8 inch. Anders blijf je heen en weer scrollen. Maar als je voornamelijk kranten leest zou ik eerder gaan voor een tablet.

    #79941 Reageer
    PascalF
    Gast

    Vergeet het maar om het op een ereader te lezen. Ik zou niets liever willen maar aangezien de redacties blijkbaar de visie van een dronken aardbei hebben wordt het domweg niet aangeboden. Pdf is geen werkbare optie. Erg jammer en kortzichtig.

    Wil je de kranten electronisch lezen dan rest je eigenlijk niets anders dan een tablet te kopen en de bijbehorende app van die krant te gebruiken…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #77111 in Krant lezen op E-reader
Je informatie: