Let op: je bent niet ingelogd. om in te loggen of een account aan te maken. Met een account kun je topics volgen, favoriet maken, een avatar toevoegen, én maak je bovendien automatisch kans op een boekenbon van 25 euro die we elke maand onder onze actieve forumgebruikers verloten!

Home Forums Ereaders Kobo Vraag over DRM en gratis ebooks

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #73756 Reageer
    Kimchi
    Gast

    Ik heb sinds kort een Kobo ereader en heb er wat gratis boeken opgezet uit de Kobo store en ik heb wat oude klassiekers gedownload van Project Gutenberg. Die site bied ebooks aan waarvan de licentie is verlopen. Die heb ik gewoon zo op mijn ereader gesleept zonder enig programma te gebruiken. Later vond ik de gebruiksaanwijzing van mijn ereader waar weer in stond dat ik boeken die ik zo van internet pluk er via een programma van Adobe erop moet zetten omdat het anders illegaal is. En ook iets met DRM.

    Ik heb nu op mijn mac het programma ‘ibooks’ staan van Mac (stond er al standaard op, moet die boeken die daarin staan nog proberen op m’n Kobo te krijgen), de Kobo app en dan zou ik dus ook nog dat programma moeten downloaden van Adobe terwijl ik die gratis ebooks er zo op kan zetten door te slepen.

    Heb ik nu echt zoveel programma’s nodig om gewoon legaal ebooks te lezen?

    #73761 Reageer
    Richard de Boer
    Deelnemer

    Het hangt er uiteindelijk vanaf wat je zelf wilt en hoe je de Kobo reader wilt gebruiken. Het Kobo programma heb je alleen nodig tijdens de eerste installatie van de reader en kun je daarna vergeten of zelfs weer verwijderen. Adobe Digital Editions heb je nodig bij met Adobe DRM beveiligde ebooks, maar die worden in Nederland zo goed als niet verkocht (hier gebruiken we watermerk beveiliging), en heb je nodig als je digitale boeken wilt lenen via een bibliotheek omdat die er zeker van moet zijn dat je de boeken na een uitleenperiode niet meer kunt gebruiken.

    Dus als je geen boeken leent, alleen met watermerk beveiligde boeken koopt en gratis boeken download kun je gewoon de epubs slepen naar je eigen ereader zonder verdere software, op een legale manier. Als je je boeken ook een beetje netjes wilt beheren zou je Calibre kunnen overwegen als enige te gebruiken software programma (calibre-ebook.com), dat is wat veel mensen gebruiken.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Vraag over DRM en gratis ebooks
Je informatie: