Online literatuur in China is booming business

169
0
DELEN
china literature
China Literature (https://www.yuewen.com/)

Digitale literatuur maakt in China een stormachtige groei door. In geen enkel land verschijnt er zo veel fictie als in China en vooral online verhalen zijn razend populair. De overgrote meerderheid van de Chinezen leest op de smartphone. 

Online literatuur is in China al lang geen nichemarkt meer. Uit onderzoek van het Chinese onderzoeksbureau iResearch blijkt er in het derde kwartaal van 2017 op 240 miljoen mobiele apparaten leesapps werden gebruikt. In juni 2017 lazen er 353 miljoen Chinezen e-books op online platformen. Dat is bijna 47% van alle internetgebruikers. 327 miljoen lezers gebruiken hiervoor hun smartphone. In 2017 was de markt 12,8 miljard yuan (ruim anderhalf miljard euro) met 32% gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. En 6 van de 10 meest verkopende bestsellerauteurs uit 2016 schrijven online literatuur.

Het grootste leesplatform is China Literature, dat 70% van de markt in handen heeft. China Literature biedt bijna tien miljoen boeken van 6,4 miljoen auteurs, en heeft elke maand zo’n 192 miljoen gebruikers. Het platform is onderdeel van het Chinese Tencent, eigenaar van chatdienst WeChat, en een van de grootste technologiebedrijven ter wereld.

De immens populaire app WeChat (zo’n 960 miljoen gebruikers per maand!) wordt ingezet om nieuwe lezers te werven. Via de app krijgen gebruikers gepersonaliseerde content te zien die hen naar het leesplatform moet lokken. De verhalen verschijnen vooral in serievorm en worden dagelijks geüpdatet. De meeste content op China Literature is gratis te lezen. Toch komt het grootste deel van de inkomsten uit de boeken waarvan enkele hoofdstukken gratis zijn en daarna moet worden betaald. Dat gaat per 100 karakters of via een maandabonnement van 18 yuan, zo’n 2,30.

Volgens The Economist heeft de dienst ongeveer 5% betalende gebruikers maar de verwachting is dat dankzij de economische groei in China binnen twee jaar gestegen zal zijn tot 8%. Ook wordt er geld verdiend met het exploiteren van de rechten van verhalen die worden gebruikt voor films, series of zelfs games.

Opvallend is dat Amazon in China nog geen voet aan de grond heeft weten te krijgen. Als online retailer heeft het bedrijf een marktaandeel van 1%, ver achter lokale aanbieders als Alibaba en JD.com.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER