Succesvol eerste jaar voor Kobo Plus

495
0
DELEN
kobo plus succes

In februari 2017 lanceerden Rakuten Kobo en bol.com hun gezamenlijke e-bookabonnement Kobo Plus. Inmiddels bestaat de dienst dus alweer een jaar en worden er uitstekende resultaten geboekt.

Inmiddels hebben 125.000 lezers de dienst uitgeprobeerd. Na de gratis proefmaand werd driekwart hiervan betalend abonnee. Het assortiment groeide van 18.000 naar meer dan 200.000 titels. Het aanbod verder vergroten en verbeteren blijft een speerpunt.”Al vanaf de eerste dag was Kobo Plus het grootse en breedste ebook-abonnement van Nederland en België en dankzij de goede samenwerkingen is het aanbod sindsdien iedere week gegroeid. En het blijft groeien.” aldus Kiki Lauwers, director Lezen & Leren bij bol.com. Kobo biedt tegenwoordig ook exclusieve content aan. De vier delen van de thrillerserie In naam van de vader van Linda Jansma waren maandenlang de meest gelezen titels in het abonnement.

De bedoeling van Kobo Plus was om het digitaal lezen bevorderen en het illegaal lezen en downloaden van e-books terug te dringen. De dienst lijkt inderdaad een positieve invloed te hebben op de groei van de e-bookmarkt. Volgens de 60% van de gebruikers had voor het gebruik van de dienst nog nooit een e-book gekocht bij bol.com of Kobo. Dat betekent dat het abonnement nieuwe digitale lezers aantrekt, die eerder hun e-books illegaal downloadden of helemaal niet (digitaal) lazen. Opvallend is dat de bol.com en Kobo aangeven dat bij de verkoop van Kobo e-readers slechts 25% van die klanten ook terugkwam om e-books te kopen. Ze zagen dit percentage na de lancering van Kobo Plus groeien naar 45%.

Dankzij het brede aanbod ontdekken abonnees met Kobo Plus nieuwe schrijvers en titels. Dat betekent extra inkomsten voor uitgevers en auteurs. Kobo en bol.com zien bovendien dat titels die via het abonnement beschikbaar zijn 60% meer inkomsten genereren dan titels die niet via Kobo Plus worden aangeboden. Er lijkt geen sprak te zijn van kannibalisatie. Lauwers: “Kobo Plus lezers kopen iets minder losse e-books, maar dit wordt ruim gecompenseerd door de abonnementsinkomsten uit Kobo Plus. Kobo Plus lezers besteden bovendien evenveel aan papieren boeken via bol.com als voor de lancering. We zien dat de markt groeit en hier profiteren deelnemende auteurs en uitgeverijen van.”


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.