De Amerikaanse uitgeverij Random House heeft aangekondigd dat het voortaan ebooks zal gaan aanbieden onder het ‘agency model’. Dit wil zeggen dat de uitgever de verkoopprijs van een ebook bepaalt, waarbij de verkopende partij daar een vast percentage van ontvangt. Random House was de enige grote Amerikaanse uitgever die tot nu toe tegen dit model was.
Toen Apple vorig jaar in april de iBookstore lanceerde maakten vijf van de zes grote uitgevers in de VS de overstap naar het agency model. Tot dan toe konden boekhandels de prijs van ebooks zelf vaststellen, zodat een speler als Amazon de prijzen kunstmatig laag kon houden. Apple vereist voor de iBookstore echter het gebruik van het agency model. Tot nu toe waren de ebooks van uitgeverij Random House dan ook niet te vinden in de boekwinkel van Apple.
Met de stap van Random House komen titels van bijvoorbeeld Dan Brown en Stieg Larsson naar alle waarschijnlijkheid ook snel beschikbaar in iBooks. Tegelijk betekent het dat de gemiddelde prijs van ebooks weer wat zal gaan stijgen. Over het algemeen worden ebooks van uitgevers die de overstap naar het agency model maken duurder dan voorheen.
Onder het agency model worden ebooks bij elke verkopende partij in principe even duur. Random House liet in een verklaring weten dat de overstap tevens betekende dat retailers een hogere marge zullen krijgen. Waarschijnlijk wordt de keuze voor het agency model ook ingegeven door het feit dat Apple op het punt staat de iPad 2 voor het publiek te onthullen en Apple de concurrenten van de iBookstore van het eigen platform lijkt te willen afhouden.
(Via: LA Times.)