Beleggen in digitaal lezen

202
0
DELEN

Af en toe verschijnt er een baanbrekende technologie die het mogelijk maakt grote winsten te behalen op de aandelenmarkt. Nu ereaders en ebooks nog aan het begin van een doorbraak staan, lijkt dit voor beleggers een goed moment om in te stappen.

Steve Haber, hoofd van de afdeling digitaal lezen bij Sony, noemt deze tijd ‘het begin van het moment’ en Mark Bernstein van kopieergigant Xerox omschreef digitaal lezen als een technologie die een nieuwe markt creëert. De verwachtingen op het gebied van de verkoop van ereaders laten dan ook een sterk stijgende lijn zien. In 2010 worden waarschijnlijk nog zo’n 6 miljoen ereaders verkocht, voor 2013 liggen de prognoses rond de 115 miljoen verkochte ereaders, en voor 2020 zelfs op 446 miljoen (volgens onderzoeksbureau MediaIDEAS).

Zoals bij de meeste nieuwe technologieën, moeten er nog wel wat hobbels genomen worden. Hieronder vallen bijvoorbeeld de prijsstelling, het wennen aan digitaal lezen, auteursrechtkwesties en de ontwikkeling van nieuwe zakenmodellen. De voordelen van digitaal lezen en ereaders zijn op termijn naar verwachting echter groter dan deze nadelen.

Voor beleggers lijkt dit dan ook het juiste moment om in te stappen. In wat voor soort bedrijven kun je het beste beleggen? In de waardeketen van het digitale lezen springen een paar sectoren er bovenuit. Grote bedrijven als Amazon, Apple en Google zullen naar verwachting veel winst halen bij een doorbraak van het digitale lezen, omdat zij op dit moment nu eenmaal de grootste spelers op dit gebied zijn. Maar ook bij fabrikanten van beeldschermen voor ereaders en tablets en producenten van andere hardwareonderdelen vallen grote winsten te verwachten.

Eveneens op het gebied van content zullen er bedrijven zijn die veel geld gaan verdienen met digitaal lezen. De aandelen van grote mediabedrijven als New York Times, News Corp. en CBS zijn aantrekkelijk voor beleggers die zich op deze kant van de markt richten. Veel kranten en tijdschriften zien steeds meer brood in het aanbieden van digitale abonnementen voor ereaders en tablets. Dit is een markt die nu al volop in ontwikkeling is. Natuurlijk hebben dit soort bedrijven wel het nadeel dat ze op niet-digitale content waarschijnlijk een deel van hun positie zullen verliezen. Juist het beleggen in nieuwkomers zou op dit punt dan wellicht slim kunnen zijn.

Ook in Nederland zijn er spelers in de markt die goed zullen profiteren van de ontwikkelingen op het gebied van digitaal lezen. Het kan hier misschien nog wat langer duren voordat digitaal lezen echt doorgebroken zal zijn. Toch zijn er diverse bedrijven die zich nu al klaarmaken om in te springen op het nieuwe digitale leestijdperk. Voor wie nog wat geld te beleggen heeft, zou dit dus wel eens een mooi moment kunnen zijn om in te stappen.

(Via Seeking Alpha.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER