Volgens een rapport van Informa Telecoms & Media (ITM) zal de ereaderverkoop in 2013 een piek kennen van 14 miljoen verkochte apparaten. In het jaar daarna zullen de verkopen weer met 7 procent dalen. ITM denkt dat die daling in gang gezet zal worden door de toenemende concurrentie van andere consumentenelektronica.
Het onderzoek van ITM claimt dat rond 2013 de aandacht van de consument zal verschuiven van eenvoudige ereaders naar multifunctionele apparaten. Daardoor zal de ereadermarkt in twee groepen uiteenvallen: de goedkopere ereaders waarop je alleen kunt lezen en duurdere apparaten met meerdere functies. Volgens Gavin Byrne, analist bij ITM, biedt de huidige generatie ereaders een goede leeservaring, een grote mate van portabiliteit en een lange batterijduur. “Dat wordt echter bedreigd door de beschikbaarheid van ebooks op multifunctionele apparaten zoals mobiele telefoons, tablets, netbooks en andere consumentenelektronica.”
Byrne denkt ook dat ereaders met draadloze connectiviteit concurrentie zullen krijgen van de goedkopere ereaders zonder extra functies. Het rapport van ITM stelt dat fabrikanten en verkopers van ereaders zowel hun product zullen moeten verbeteren alsmede de communicatie rond hun producten. Ze zullen zich erop moeten richten om het publiek nog meer duidelijk te maken dat er voordelen zijn verbonden aan het bezit van een ereader. Om te overleven moeten ze volgens ITM ofwel laaggeprijsde ereaders ontwikkelen ofwel de functies van middeldure en dure ereaders verbeteren om ze meer als tablets in de markt te kunnen zetten.
Vooral de duurdere multifunctionele ereaders met draadloze connectiviteit krijgen het volgens ITM lastig in de toekomst. “Het ontbreken van een subsidiemodel van telecombedrijven, de lancering van de iPad en ontwikkelingen in de markt zullen de ereadermarkt op de lange termijn beperken.”
(Via: PCWorld.)