In de ogen van uitgever Jann Wenner – wiens bedrijf Wenner Media de magazines Rolling Stone, Men’s Journal en US Weekly publiceert – is investeren in iPad-magazines op dit moment onverstandig. ‘Het levert minder advertentie-inkomsten op, het kost een fortuin om ze te maken én ze verkopen niet’, verklaart hij aan Ad Age. ‘Uitgevers die iPad-tijdschriften aanmoedigen zijn gek.’
Het is geweten dat Wenner geen believer is van digitale media. Tussen 2003 en 2010 liet hij RollingStone.com runnen door een ander bedrijf, en eind vorig jaar lanceerde hij een reclamecampagne voor de magazinesector die de ‘power of print’ moest promoten.
In tegenstelling tot vele magazine-uitgevers is Wenner ook geen voorstander van publiceren op de iPad, al vindt hij een tablet an sich wel een leuk apparaat. ‘Ik ben ervan overtuigd dat sommige mensen zo’n tablet veel zullen gebruiken. Ik vind het echter enkel handig als je veel reist en vaak ver van huis bent. Anders is het nog steeds gemakkelijker om een fysiek magazine te lezen.’
‘Vanuit het standpunt van de uitgever vind ik het gek om iPad-magazines aan te moedigen’, gaat Wenner verder. ‘iPad-tijdschriften leveren uitgevers minder advertentie-inkomsten op, het kost een fortuin om ze te maken én ze verkopen niet. 5000 exemplaren hier, 3000 exemplaren daar… Het loont de moeite niet. Je haalt de Research & Development-kosten er niet uit.’
‘Uitgevers gaan overhaast te werk, en tonen erg weinig vertrouwen in hun gedrukte magazines; hun echte kracht. Publiceren op de iPad is een kleine toevoeging, niet hét nieuwe businessmodel’, denkt Wenner. ‘Het zal volgens mij nog één, of misschien wel twee generaties duren vooraleer de omschakeling van magazines naar tablets een feit zal zijn’, besluit de Rolling Stone-uitgever.
Via het online platform Zinio kan je Rolling Stone lezen op je iPad.
(Via: iPad Club)