Uit jaarverslag NUV spreekt belang digitale ontwikkelingen

0

In 2010 waren er veel veranderingen voor uitgevers. De verschillende groepen van uitgevers hadden allemaal te maken met ontwikkelingen op digitaal gebied. Volgens het jaarverslag van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) is vooral vindbaarheid van digitale content belangrijk en piraterij wordt als een groot probleem beschouwd.

Voorzitter van het NUV, Loek Hermans, laat in het jaarverslag weten dat het NUV samenwerking zoekt met andere branches. ‘De uitgeefsector verandert de komende jaren fundamenteel en is niet een separaat, maar een geïntegreerd onderdeel van het medialandschap in Nederland.’ Het NUV is opzoek naar nieuwe businessmodellen die inhaken op de digitalisering.

Jaap van Loon, voorzitter van de Groep Educatieve Uitgevers, is niet tevreden over hoe het geregeld is voor de educatieve boekenmarkt. Hij vindt dat de productie van educatief materiaal wordt belemmerd o.a. doordat innovatieve elektronische leermiddelen onder het hogere btw-tarief vallen. De GEU zette zich in 2010 voornamelijk in voor de vindbaarheid en de toegankelijkheid van digitale leermiddelen.

De Groep Algemene Uitgevers (GAU) zag het omzetaandeel van ebooks verdrievoudigen tot 1 procent. Voormalig GAU-voorzitter Ria Derks deelt mee dat nieuwe media een steeds grotere rol is gaan spelen in het boekenvak. ‘Nieuwe producten en diensten moeten de consument dienen. En de consument wil vooral gemak. De consument wil niet eindeloos accounts aanmaken, hij wil een centrale verzameling kunnen aanleggen. Daarom werken we aan een digitale infrastructuur die standaardisatie biedt.’ Ook is er door de GAU in samenwerking met stichting Brein een pilot gestart voor piraterijbestrijding op internet.

Voor de Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap (UVW) speelde ‘de mediashift van print naar mobiel online en de opkomst van social media’ een belangrijke rol in 2010. De UVW vindt net als de educatieve uitgevers dat vindbaarheid erg belangrijk is. Moeilijkheden voor de UVW zijn de perceptie dat informatie op internet (bijna) gratis moet zijn en de dreiging van piraterij. Een gunstige gebeurtenis in 2010 was de introductie van de iPad. De iPad biedt kansen voor vakuitgevers ‘omdat eindgebruikers bereid zijn te betalen voor op maat gesneden, relevante en beschikbare informatie’.

(Via: Boekblad)

Vorig artikelApple jaagt app-klanten in het harnas
Volgend artikelLancering vernieuwd ePortal NBD/Biblion verloopt niet van een leien dakje

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in