Hiptype deelt gedragingen van ebooklezers met uitgevers

0

Partijen als Amazon, Barnes & Noble, Kobo en Apple houden de leesgewoontes van hun klanten nauwgezet bij, maar geven deze gegevens niet vrij aan uitgevers. Een nieuwe startup genaamd Hiptype wil hier verandering in brengen, en komt met een soort ‘Google Analytics voor ebooks’; een platform dat uitgevers alles leert over de gedragingen van hun lezers.

Uitgevers moeten zich eerst aanmelden op Hiptype, en ze moeten een bepaald script toevoegen aan hun ebooks om gebruik te kunnen maken van de data die Hiptype over lezers verzamelt: leesgewoontes, maar ook persoonlijker details zoals locatie, leeftijd en inkomen. Voor deze scripts rekent Hiptype maandelijks tussen de 20 en de 100 dollar aan. Hoe meer een uitgever betaalt, hoe meer waardevolle data hij via een dashboard ter beschikking krijgt.

Hiptype beweert volstrekt legaal te handelen. Wanneer de lezer een ebook met een Hiptype-script opent, wordt hij er namelijk op attent gemaakt dat zijn leesgedrag gemeten wordt. Dit kan ten allen tijde geweigerd worden.

Voorlopig werkt het Hiptype-platform enkel in iBooks, omdat de scripts geschreven worden in JavaScript, wat noch door het ePub-, noch door het Kindle-formaat ondersteund wordt. Maar naar verwachting wordt dit snel uitgebreid.

Hiptype lanceert deze week een private bètaversie. Naar verluidt werkt de startup hiervoor samen met enkele uitgevers en onafhankelijke auteurs. Wie dat zijn, is niet bekend. Niemand wil immers verweten worden van het ‘bespioneren’ van digitale lezers.

(Via: The Digital Reader)

Vorig artikeleReaders.nl gebruikerstest van CB online reader
Volgend artikelDigitale krant The Daily in slechte papieren

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in