iPad-krant The Daily moest hét prototype van de 21ste eeuwse krant worden : een visueel en inhoudelijk huzarenstukje dat alle mogelijkheden van de tablet ten volle zou benutten. Maar anderhalf jaar na de lancering ziet het er beroerd uit voor de digitale krant: eenderde van het personeel dreigt op straat te belanden en er zal fors geknipt worden in het nieuwsaanbod.
Door 50 van de ongeveer 170 banen te schrappen, gaat The Daily zich naar eigen zeggen vanaf nu concentreren op de populairste onderdelen. Gevolg: er zal geen eigen sportberichtgeving meer gepubliceerd worden –het sportnieuws wordt van Fox Sports overgenomen -, en de opinie-sectie wordt volledig van de baan geveegd. Daarnaast zal de digitale krant – die intussen niet meer alleen op iPad, maar ook op iPhone en Android beschikbaar is – enkel nog te lezen zijn in portretstand, en niet meer in landschapsmodus.
Het was al langer duidelijk dat The Daily het niet naar behoren deed. De lezersaantallen waren ondermaats – 100.000 betalende abonnees -, en de krant verliest naar schatting zo’n 30 miljoen dollar per jaar. Eerder deze maand, toen eigenaar News Corp besliste om de succesvolle entertainmentafdeling los te koppelen van de ‘noodlijdende’ uitgeeftak, werden er geruchten verspreid over de onzekere toekomst van The Daily. Hoofdredacteur Jesse Angelo ontkrachtte deze geruchten, maar als er niet snel verbetering komt zal de digitale krant het wellicht toch niet al te lang meer uitzingen.
(Via: The Wall Street Journal)