Een op vier kinderen in VS heeft ebook gelezen

142
0
DELEN

Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat een op de vier kinderen wel eens een digitaal boek gelezen heeft. Het meest gebeurde dat tot nu toe vanaf een desktop computer. Achtendertig procent van de kinderen van 9-17 jaar heeft interesse om ebooks vanaf een ereader te lezen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door uitgever Scholastic en onderzoeksbureau Harrison Group, onder ruim duizend kinderen en duizend ouders. De speerpunten van het onderzoek waren het gebruik van digitale apparaten en leesgedrag. Een groot deel van de ouders denkt dat het gebruik van apparaten als mobiele telefoons en computers ervoor zorgt dat kinderen minder tijd aan lezen besteden.

Vijfentwintig procent van de kinderen in de leeftijd van 6 tot 17 jaar heeft wel eens een ebook gelezen. Zeventien procent deed dat op een desktop, dertien procent op een laptop, acht procent op een smartphone of ander mobiel apparaat, zeven procent op een ereader als de Kindle of Nook en drie procent op een iPad.

Van de kinderen in de leeftijd van 9 tot 17 jaar is zevenenvijftig procent geïnteresseerd om digitale boeken te gaan lezen. Achtendertig procent wil dat op een ereader doen, zesendertig procent op de iPad en vierendertig procent op een mobiel apparaat. Opvallend is dat een derde van de kinderen aangaf meer voor hun plezier te gaan lezen wanneer ze meer toegang zouden hebben tot digitale boeken. Tweederde van de kinderen liet weten altijd nog papieren boeken te willen lezen ook als ze toegang tot ebooks hebben.

De ondervraagde ouders zien grote verschillen tussen hun leesgedrag en het leesgedrag van hun kinderen. Volgens de vader van een tienjarige jongen uit Arkansas waren boeken voor hemzelf belangrijk, maar heeft zijn zoon ‘het internet om de wereld mee te ontdekken.’ De moeder van een zevenjarige jongen uit Michigan is bang dat ‘de aandachtsboog van haar zoon alleen nog maar snelle ideeën kan bevatten, en het lezen van boeken saai voor hem zal worden’.

Bekijk hier de volledige uitkomsten van het onderzoek.


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER