Online self-published fictie neemt China over

0

In China lezen bijna 195 miljoen mensen online self-published fictieseries. Deze vorm van literatuur, in China ‘originele fictie’ genoemd, levert grote bekendheid op voor de auteurs. De websites worden erg goed bezocht, namelijk door veertig procent van de Chinese Internetgebruikers per maand.

Het systeem bestaat uit een groeiend aantal self-publishing websites die duizenden, constant in ontwikkeling zijnde en gratis te lezen verhalen aanbieden. Verschillende type verhalen worden aangeboden zoals realistische romans, stripboeken, historische verhalen, romantische verhalen, sciencefiction en fantasy. Als een verhaal erg populair is en een bepaald aantal lezers verzameld heeft dan moeten de lezers betalen om de nieuwe delen van het verhaal te lezen.

Het bedrag voor een nieuw deel is erg laag, ongeveer 2-3 Yuan (0,20 – 0,30 euro) voor 100.000 woorden. Ondanks deze lage prijzen is het wel degelijk een winstgevende markt. China Daily schreef een paar maanden geleden dat Huang Wei, een populaire ‘originele fictie’-auteur, meer dan 1 miljoen Yuan (112.000 euro) per jaar verdient met schrijven.

Een succesvolle speler in deze markt is het bedrijf Shanda Literature/Cloudary. Het bedrijf heeft vorig jaar een ereader op de markt gebracht, de BamBook, die binnen een half jaar meer dan 10 procent van de Chinese ereadermarkt innam. Daarnaast heeft het bedrijf uitbreidingsplannen om een dochteronderneming te open in de VS.

In Nederland zijn er geen soortgelijke websites. De website TenPages komt nog het meest in de buurt van de self-publishing websites. De gelijkenissen tussen beide initiatieven zijn dat het om een online platform gaat voor leesliefhebbers waar de lezers kleine bedragen kunnen betalen. Een andere gelijkenis is dat het platform kan dienen als een opstapje naar beroemdheid voor de participerende auteurs en dat het succes afhangt van de lezers van het platform. Het grote verschil is dat het lezerspubliek van TenPages aandelen kan kopen in manuscripten terwijl de Chinese lezers geen aandeelhouder kunnen worden.

Zal het Chinese self-publishing model ook in Nederland werken?

(Via: Publishing Perspectives)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in