Techcrunch’s CrunchPad tablet ten onder aan hebzucht en jaloezie

0

De CrunchPad van het techblog TechCrunch was “ready for launch” op 20 november 2009. De demoversie kon uren achtereen draaien, de gebruikersinterface was intuïtief genoeg om zonder instructie te kunnen gebruiken en een handjevol buitenstaanders die de tablet hadden getest, waren zonder uitzondering positief. Toch werd de CrunchPad niet gepresenteerd.

Michael Arrington, eigenaar van Techcrunch, doet uit de doeken waarom de CrunchPad na anderhalf jaar ontwikkeling niet werd gepresenteerd. Volgens hem is deze veelbelovende tablet met capacitive 12 inch touchscreen ten onder gegaan aan jaloezie, hebzucht en miscommunicatie.

Al anderhalf jaar werd er aan de CrunchPad gewerkt. Op het Techcrunch blog werd om de zoveel tijd een update gegeven van hoe het ging met de ontwikkeling van de tablet. Er werden tekeningen getoond, specificaties vrijgegeven, foto’s gedeeld van de verschillende prototypes. Alles verliep voorspoedig, op wat problemen met het scherm na, die ook opgelost waren. Totdat Arrington op 17 november, drie dagen voor de presentatie, een e-mail kreeg.

FusionGarage het partnerbedrijf van TechCrunch, dat meehielp met de ontwikkeling van de CrunchPad, e-mailde Arrington dat hij niet meer meedeed in het project en dat zij de CrunchPad zelf wilden gaan verkopen. De aandeelhouders van het bedrijf zagen nog wel een rolletje voor Arrington als visionair en hoofd marketing, zo e-mailde Chandra Rathakrishnan. Arrington vergelijkt dit met Apple en Foxconn: alsof de bouwer Foxconn Apple laat weten dat ze de iPhone zelf gaan verkopen, zonder Apple daarbij te betrekken.

Met één e-mail ontplofte het hele CrunchPad project.

Arrington vertelt verder dat het intellectuele eigendom van het product bij zowel FusionGarage als Techcrunch ligt. Techcrunch heeft wel zelf het merkrecht. Het is dus onmogelijk om zonder toestemming van een van beide partijen alsnog de CrunchPad af te bouwen.

Arrington geeft aan dat dit slechts zijn versie van het verhaal is en dat er natuurlijk ook een andere kant is. Maar dat zal voor de rechter moeten blijken, want er zullen zeker rechtzaken gaan volgen. Maar vooral zegt Arrington dat hij droevig is over de afloop van de Crunchpad: hij had nooit bedacht dat de CrunchPad een groot verkoopsucces zou worden. Hij wilde enkel een simpele tablet waarmee hij over het internet zou kunnen surfen en digitaal kon lezen voor minder dan $200.

De CrunchPad is nu onderdeel van de Deadpool.

(Via: Techcrunch.)

Vorig artikelEen nieuwe generatie ereaders op basis van Liquavista electrowetting displays
Volgend artikelBritse regionale kranten laten betalen voor online nieuws

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in