Onenigheid over de prijsstelling van de ebooks van Macmillan heeft er toe geleid dat de boeken van deze uitgever vanaf 29 januari 2010 niet meer direct verkrijgbaar zijn via Amazon.com. Vorige week ontstond er tussen Amazon en Macmillan een impasse. In een open brief aan “All Macmillan authors/illustrators and the literary agent community” laat John Sargent van Macmillan weten de beslissing van Amazon te betreuren.
Amazon houdt met haar prijsstelling van 9,99 dollar voor ebooks de prijs kunstmatig laag. Hierdoor hebben uitgevers geen controle over de prijs waarvoor hun ebooks worden aangeboden. Dit bleek een doorn in het oog voor Macmillan. Zij deden Amazon vorige week een nieuw voorstel waarbij de prijs van ebooks flexibel zou worden. In het zogenoemde ‘agency model’ verdient de wederverkoper 30% commissie. De prijs zal per ebook vastgesteld worden en zal liggen tussen 14,99 dollar en 5,99 dollar. Wanneer het ebook voor het eerst gepubliceerd wordt, zal de prijs tussen de 14,99 dollar en 12,99 dollar liggen, enkele dollars hoger dan de vaste prijs van Amazon. Later kan de prijs zakken, maar niet lager dan 5,99 dollar.
Amazon was het echter niet eens met dit voorstel en besloot na een vruchteloos overleg de directe verkoop van de boeken van Macmillan te stoppen. Gisteren maakten zij bekend uiteindelijk wel te moeten zwichten voor het voorstel van Macmillan, omdat deze een monopolie heeft met betrekking tot haar eigen titels. Amazon wil deze titels blijven aanbieden, ondanks de hogere prijs die zij “onnodig” achtten. Zij vertrouwen erop dat de consument zelf bepaalt of zij bereid zijn dit bedrag te betalen voor de bestsellers van Macmillan. Saillant detail is dat Amazon niet verteld dat de uiteindelijk prijs die Macmillan voor een ebook zal vragen onder de vaste prijs van 9,99 dollar uit kan komen.
Het valt te bezien of de consument inderdaad bereid is een hogere prijs voor de bestsellers te betalen. Er is op internet een groep fanatieke lezers actief die met een boycot van ebooks met een prijs boven de 9,99 dollar uitgevers willen dwingen een lage prijs voor ebooks te vragen. De prijsbeleving voor ebooks die Amazon probeert te creëren met de 9,99 dollar-grens lijkt hierdoor gelukt te zijn.
Amazon heeft er het volste vertrouwen in dat niet alle grote Amerikaanse uitgevers dezelfde tactiek als Macmillan zullen hanteren. Chris Meadows zet hier op Teleread terecht vraagtekens bij. Door variabele prijzen te hanteren kan de prijselasticiteit van de vraag naar ebooks beter bepaald worden en dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot lagere prijzen in het algemeen. Andere uitgevers die ook tot de ‘big six’ in Amerika behoren zouden er wel eens voor kunnen kiezen hetzelfde pad te nemen als Macmillan wat betreft het ‘agency model’.
(Via: Teleread.)