Amazon verhoogt ebookprijzen

102
0
DELEN

Aan de vooravond van de komst van de iPad verhoogt Amazon een deel van de ebookprijzen. De grootste uitgevers in de VS zijn erin geslaagd Amazon te dwingen tot het navolgen van hetzelfde verkoopmodel als ze ook bij Apple gebruiken. Uitgevers hebben nu meer invloed op de prijzen van hun ebooks.

De komst van de iPad zorgt voor heel wat nervositeit bij Amazon, tot nu toe de grootste speler in de ebookmarkt. Tot voor kort hield het bedrijf de ebookprijzen van veel bestsellers kunstmatig laag op 9,99 dollar. Met het nieuwe zogenaamde agency-model kunnen uitgevers zelf de prijs van hun ebooks bepalen. Veel ebooks zullen daardoor vanaf nu tussen de 12,99 en 14,99 dollar gaan kosten.

Nog niet alle uitgevers zijn er echter in geslaagd de afspraken met Amazon op tijd af te ronden. Nieuwe boeken van uitgever Penguin komen hierdoor voorlopig nog niet beschikbaar voor de Kindle. Ook ebooks van Hachette verdwijnen mogelijk voor enkele dagen uit de online boekwinkel. De uitgever van bestsellerauteur Stephenie Meyer heeft Amazon verboden de ebooks nog via het oude model te verkopen. Er zijn al wel direct nieuwe afspraken gemaakt, maar het is nog onduidelijk of Amazon de wijzigingen zo snel kan doorvoeren.

Ook in andere online boekwinkels veranderen de prijzen. De meeste van die winkels hebben echter weinig problemen met het nieuwe model in de online uitgeefbranche. De enige grote uitgever die wat dat betreft nog dwarsligt, is Random House. Deze uitgever vindt dat de veranderingen te snel gaan en doet daarom nog niet mee met Apple’s nieuwe manier van prijsbepaling. De ebooks van deze uitgever zullen echter wel beschikbaar komen voor de iPad, omdat lezers via de apps van bijvoorbeeld Amazon en Barnes & Noble gewoon boeken via die boekwinkels op de iPad kunnen lezen.

Dat uitgevers de ebookprijzen grotendeels weer in eigen hand hebben, kan volgens veel experts negatieve gevolgen hebben voor de groei van de ebookmarkt. Ze zullen het immers niet zomaar laten gebeuren dat ebooks hun winsten op gedrukte boeken doen verminderen. Een positief punt van het nieuwe uitgeefmodel is dat de meeste bestsellers nu op hetzelfde moment in zowel gedrukte vorm als in ebookversie zullen worden uitgegeven.

(Via: Financial Times en Associated Press.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER