Uitgevers die dat willen, kunnen binnenkort in Google aangeven of consumenten volledige toegang tot hun site mogen krijgen. Dat kunnen ze doen via het First Click Free programma van de zoekmachinereus.
Er wordt al veel langer geklaagd door uitgevers dat Google winst maakt door foto’s en nieuws te publiceren van andere bronnen. Met het First Click Free programma komt Google nu tegemoet aan de wensen van de uitgevers om toegang tot de nieuwssites te beperken voor de internetter. Een uitgever kan het bezoek nu beperken tot bijvoorbeeld maximaal 5 pagina’s per dag.
Het programma voorziet erin dat de eerste click naar de site gratis is. Als er op een link in de pagina zelf geklikt wordt, dan kan de uitgever aangeven dat de internetter zich moet registreren of betalen om verder te gaan. Google zegt dat als een artikel uit meerdere pagina’s bestaat, dat de lezer het hele artikel moet kunnen lezen zonder registratie.
Met andere nieuwsservices heeft Google afspraken over dit eerste gratis artikel gemaakt. Zo zou een lezer kennis kunnen maken met de website en sneller een abonnement nemen, dan als ze helemaal niks mogen lezen.
Het is volgens Google ook mogelijk om fragmenten te laten indexeren: de uitgever dient dan een fragment van ten minste 80 woorden weer te geven op de eigen site, bijvoorbeeld een samenvatting of een paar alinea’s. Vervolgens wordt het item in Google Nieuws aangeduid met de tag “Subscription”. Ook is het mogelijk om helemaal niks te laten zien: alleen de titel wordt getoond met daarachter de tag “Subscription” zodat de lezer weet dat hij zich moet registreren en mogelijk betalen om het artikel te lezen.
(Via: DutchCowboys.)