Macmillan zet agency model door

0

Uitgeverij Macmillan kreeg enkele weken geleden een conflict met Amazon over het ‘agency model’ dat de uitgeverij wil hanteren. Nu heeft topman John Sargent aangekondigd dit model vanaf eind maart te gaan hanteren voor al haar retailers. Maar wat houdt dit agency model nu precies in?

Op dit moment wordt bij de verkoop van boeken het ‘retail model’ gehanteerd: de uitgeverij verkoopt haar boeken aan de retailer, die vervolgens bepaalt welke prijs de klant voor het boek betaalt. Deze marge zorgde voor de omzet die de retailer behaalde. In dit model is de invloed van de retailer op de prijs groot. Macmillan gaat eind maart het ‘agency model’ hanteren voor de uitgave van haar ebooks. Dit zal gelden voor al haar retailers. In dit model bepaalt de uitgever de prijs die de klant betaalt en krijgt de retailer commissie aan de hand van een vooraf bepaald percentage. In het geval van Amazon was dit 30%.

In een blogpost op de macmillansite legt John Sargent uit wat hiervan de consequenties zijn voor de beschikbaarheid van een ebook en de prijs. Voor alle ebooks van Macmillan zal gelden dat het ebook gelijktijdig uitkomt met de papieren versie. Er zal geen sprake meer zijn van een latere uitgeefdatum. Daarnaast streeft de uitgeverij naar het beschikbaar maken van meer content in digitale vorm.

De prijs van een ebook is een belangrijke factor in het ‘agency model’. Over de prijs van ebooks wordt flink gediscussieerd; vaak vinden lezers deze te hoog. Met het ‘agency model’ zet Macmillan in op een flexibele prijsstelling van ebooks. Zij vergelijken dit met de prijsstelling die ook geldt voor papieren uitgaven. De eerste hardcover uitgave start het hoogst in prijs (vanaf 35 dollar) en de hierna uitgebrachte paperbacks worden lager geprijsd. Hoe langer het boek in roulatie is, hoe verder de prijs zal zakken.

Ditzelfde systeem wil Macmillan hanteren voor ebooks. Bij de eerste digitale publicatie (te vergelijken met de papieren hardcoverversie) zal de prijs tussen de 12,99 en 14,99 dollar liggen. De ebookeditie van de paperbackversie zal lager geprijsd zijn: tussen de 6,99 en 9,99 dollar. Macmillan geeft aan dat het grootste deel van de verkoop bestaat uit oudere boeken die al voorbij de hardcovereditie zijn. De prijs van de meeste ebooks zal dan ook 9,99 dollar of lager zijn. Ook Apple verkent de mogelijkheden van dit model.

Hoe de retailers gaan reageren op deze verandering is nog afwachten. Het moeten loslaten van de zelf te bepalen marge zal een grote omschakeling voor hen zijn. Wanneer de flexibele prijsstelling voor ebooks goed gehanteerd wordt, kan dit voor de lezer wel een positieve verandering zijn. Digitale content kan op deze manier sneller en goedkoper beschikbaar zijn.

(Via: Teleread)
 

Vorig artikelUpdates ebook ontvangen met Live Editions
Volgend artikel‘Een goed boek kent geen einde’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in