De helft van alle kopers van boeken verwacht fors minder te betalen voor een ebook dan voor een gedrukt boek. Zij die al over een ereader beschikken hebben volgens onderzoeksbureau Mintel echter ‘realistischere’ verwachtingen omtrent de prijs van een digitaal boek.
Mintel voerde een onderzoek uit in Groot-Brittanniƫ, waar 49 procent van alle lezers aangaf liever een gedrukt boek te kopen en te lezen dan een ebook. Tegelijk lieten de uitkomsten zien dat bijna een op de tien lezers van plan was minder fysieke boeken te kopen in 2011.
Op het gebied van de prijsstelling van boeken concludeert Mintel dat jongere lezers minder willen betalen voor ebooks dan oudere lezers. Volgens het onderzoeksbureau komt dat doordat de jongere generatie al meer gewend is om slechts kleine bedragen te betalen voor digitale producten.
Over het algemeen heerst er bij consumenten het idee dat ebooks goedkoper zouden moeten zijn dan gedrukte boeken. 48 procent gaf aan te verwachten minder te moeten betalen voor een ebook dan voor een fysiek boek. Een op de vijf vindt daarentegen dat prijzen van beide soorten boeken niet ver uit elkaar hoeven te liggen. De rest van de ondervraagden had hier geen uitgesproken mening over.
Volgens Mintel wil het grootste deel van de lezers in Groot-BrittanniĆ« zo’n 3 tot 6 pond neerleggen voor een ebook. Dat is ongeveer 40 tot 70 procent van de prijs van het gedrukte equivalent. Het percentage van de lezers dat verwacht minder te betalen is echter lager bij de mensen die al een ereader in bezit hebben. Een behoorlijk deel van hen gaf aan een prijs van tussen de 6 en 10 pond ook nog acceptabel te vinden.
Mintel waarschuwt er voor dat het verschil in perceptie tussen uitgevers en boekenkopers de groei van de ebookmarkt op langere termijn kan tegenhouden. Zeker nu steeds meer uitgevers het ‘agency model’ aanhangen blijven de prijzen van ebooks structureel hoger dan de verwachtingen van een groot deel van het publiek. Bij dit model is het de uitgever die de verkoopprijs van een ebook vaststelt. De uitgevers kiezen hier vaak voor om zich te kunnen wapenen tegen de kracht van met name Amazon en te voorkomen dat grote verkopers de ebooks tegen dumpprijzen gaan verkopen.
(Via: The Bookseller.com.)