Al jarenlang experimenteren bedrijven met microbetalingen voor webcontent. Nu lijkt ook Google zich voor deze markt te interesseren. Het bedrijf introduceerde gisteren Google Wallet for content, en noemt het zelf een ‘experiment om te zien of gebruikers voor online content willen betalen als het betalingsproces eenvoudig genoeg is.’
Met de nieuwe betaaldienst voor artikelen kunnen gebruikers content aanschaffen met een simpele klik. Artikelen kosten gemiddeld tussen $0,25 en $0,99 en lezers kunnen binnen 30 minuten opteren voor een refund wanneer het artikel niet aan de verwachtingen voldeed. Om misbruik te voorkomen gaat Google de terugbetalingen actief in de gaten houden. Na aanschaf hebben Google-gebruikers voor altijd toegang tot de content.
Bedrijven kunnen een teaser van het artikel gratis beschikbaar maken en de rest verbergen voor lezers. Bij de lancering werkt Google samen met enkele partners, zoals Oxford University Press, waar je de dienst al kunt uitproberen.
De betalingen verlopen via Google Wallet, de online betaaldienst van Google. Deze dienst wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor het betalen van apps in de Google Play Store. De afrekening verloopt in de meeste landen via creditcard, ook werkt Google met mobiele providers aan het toevoegen van betalen via de telefoonrekening.
(Via CNet)