Het Californische bedrijf Apple had in het derde kwartaal van 2010 95 procent van de tabletmarkt in handen. In totaal werden er in die periode wereldwijd 4,4 miljoen van dergelijke apparaten verkocht. Met de komst van andere merken zal dat aantal snel stijgen. Verwacht wordt dat er in 2011 in totaal zo’n 55 miljoen tablets verkocht zullen worden.
Uit cijfers van onderzoeksbureau Strategy Analytics blijkt dat de verkoop van tablets ten opzichte van het tweede kwartaal van 2010 met 26 procent gestegen is. Grootste verantwoordelijke daarvoor is Apple, dat met de iPad nu met 95 procent het grootste deel van de markt in handen heeft. Het besturingssysteem Android komt tot nu toe slechts tot ruim 2 procent.
Apple verkoopt de iPad nu sinds april van dit jaar en heeft nog weinig concurrentie. Omdat grote fabrikanten op het punt staan hun eigen tablet op de markt te brengen, zal het overwicht van Apple naar verwachting komend jaar gaan dalen. Onderzoeksbureau Gartner heeft berekend dat er in 2011 54,8 miljoen tablets verkocht zullen worden.
Of Apple echt veel te vrezen heeft van de vloed aan apparaten die er de komende tijd op de markt zullen komen, is nog zeer de vraag. Uit een ander onderzoek blijkt dat van de mensen die overwegen binnenkort een tablet te kopen nog altijd 80 procent de voorkeur geeft aan een iPad. 8 procent kiest liever voor de PlayBook van RIM, 3 procent voor de Galaxy Tab en 2 procent voor de HP Slate.