De speciale tabletkrant The Daily stopt ermee. De iPad-only krant van media-tycoon Rupert Murdoch kwam eerder dit jaar al in slechte papieren te zitten, waardoor een deel van het personeel op straat belandde. Murdochs bedrijf News Corp. trekt nu definitief de stekker uit het ambitieuze project.
Het moest een toonbeeld van 21e-eeuws uitgeven worden. Een krant die alleen gepubliceerd werd in digitale vorm, te beginnen op de iPad. Murdoch zette een complete redactie op poten van meer dan 150 man groot. The Daily werd op 2 februari 2011 gepresenteerd en maakte als eerste gebruik van Apple’s nieuwe abonnementsstructuur.
News Corp. investeerde tientallen miljoenen dollars in het project, dat vanaf het begin verlies draaide. Becijferd werd dat er voor een succesvolle krant ongeveer 500.000 betalende abonnees nodig waren. Dat aantal werd bij lange na niet gehaald, het bleef steken rond de 100.000.
Murdoch laat in een reactie weten dat het experiment niet helemaal voor niets is geweest. “Vanaf het begin was het een gedurfd experiment in digitaal uitgeven en een ongelooflijke drijfveer voor innovatie. Helaas was de ervaring dat we niet snel genoeg een publiek wisten te trekken dat groot genoeg was om ons te overtuigen van de houdbaarheid van het businessmodel. Daarom nemen we het beste van wat we met The Daily geleerd hebben en passen dat toe op alle onderdelen van het bedrijf.”
Op 15 december zal News Corp. stoppen met het uitgeven van The Daily. Hoofdredacteur Jesse Angelo wordt uitgever voor The New York Post, ook onderdeel van Murdochs bedrijf.