NRC heeft meeste ‘echte’ digitale abonnees

313
0
DELEN

Op 3 januari jongstleden heeft het HOI (Instituut voor Media Auditing) de oplagecijfers van de landelijke en regionale kranten van het derde kwartaal in 2011 gepubliceerd. Deze laten zien hoe de papieren en digitale edities van de kranten het vorig jaar gedaan hebben.

Piet Bakker (Onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht HU en Universiteit van Amsterdam UvA) zette de belangrijkste cijfers op een rijtje en daarin zijn een aantal interessante ontwikkelingen te zien. Zo daalde de totale betaalde oplage van de landelijke dagbladen met 3% in het derde kwartaal ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2010. Vooral de Telegraaf verliest een behoorlijk aandeel en zakt met 7%. Het NRC blijft daarentegen groeien: de betaalde oplage van NRC Handelsblad steeg met 2,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2010 en nrc.next steeg met 6.3%. Reden voor Hoofdredacteur Peter Vandermeersch om daarop te proosten met een klein glaasje champagne.

Digitaal
Ook op digitaal gebied presteert het NRC goed. Zij hebben van alle landelijke dagbladen de meeste ‘echte’ digitale abonnees. Dit zijn abonnees die een volledig digitaal abonnement tegen de standaardprijs hebben afgesloten op NRC Handelsblad of nrc.next. De totale digitale oplage van NRC liet een daling zien van 31%, daarmee de sterkste daling van alle dagbladen, maar dit werd veroorzaakt door het wegvallen van de 7000 digitale deelabonnementen die de papieren zaterdagabonnees tot en met het tweede kwartaal 2011 bij hun abonnement kregen. Het NRC ziet juist een toename van de ‘echte’ digitale abonnementen. Mogelijk is dit een gevolg van de iPadactie: lezers kunnen een digitaal abonnement afsluiten en daarmee voordelig een iPad2 kopen.

De Volkskrant heeft een groot aantal digitale deelabonnementen en steekt hiermee in de statistieken met kop en schouders boven de rest uit. Deze digitale abonnementen zijn echter afkomstig van de weekendabonnementen die de digitale editie erbij krijgen. Het aantal volledige digitale abonnementen is aanzienlijk kleiner, vooral in vergelijking met het NRC: minder dan 5000 voor de Volkskrant ten opzichte van meer dan 10.000 voor NRC.

Losse verkoop
De losse verkoop van digitale kranten (bijvoorbeeld via de iPad) blijft ook in het derde kwartaal minimaal. Ook is er geen significante groei in deze losse verkoop waar te nemen. Alleen het Financieele Dagblad heeft een wat aanzienlijker deel ‘losse verkoop’ ten opzichte van de andere dagbladen.

Prijzen
De prijzen voor de digitale abonnementen verschillen nogal per dagblad. Bij de Volkskrant betaalt een lezer per jaar zo’n 80 euro voor het abonnement. Bij het NRC is een lezer aanzienlijk duurder uit: voor nrc.next betaal je 150 euro, voor het NRC Handelsblad zelfs 235 euro per jaar. Neem je een tweejarig digitaal abonnement met daarbij een iPad2, dan betaal je 125 euro per jaar. Het Financieele Dagblad rekent maar liefst 337,50 euro voor een jaarabonnement. Daarbij krijg je wel in het weekend het papieren FD Weekend en het weekendmagazine FD Persoonlijk. Ter vergelijking: voor de papieren abonnementen inclusief gratis toegang tot de digitale versies van de krant betaal je respectievelijk 299,90 euro bij de Volkskrant, 343 euro voor NRC Handelsblad, 272 euro voor nrc.next en 475 euro voor het Financieele Dagblad.

(Via: Krantenstatistiek.tumblr.com van Piet Bakker)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER