De Duitse boekensite eBook.de heeft in 2012 voor het eerst in de geschiedenis meer digitale boeken dan papieren boeken verkocht. In het laatste kwartaal van 2012 werden drie keer zoveel ebooks verkocht als in 2011, waarmee het aandeel ebooks in de omzet uitkwam op 53%.
Tot het laatste kwartaal van 2012 ging de winkel eBook.de door het leven als Libri.de. Nadat de retailer een sterke toename van het aantal verkochte ebooks constateerde, besloot het de naamgeving aan te passen naar eBook.de. Het is niet verwonderlijk dat de verkoop van ebooks daarna nog verder is gestegen.
Voor Libri.de is het niet de eerste ommekeer, het bedrijf leverde tot 2009 nog ebooks in Mobipocket-formaat. Daarna maakte het de overstap naar het open ePub-formaat. Het aanbod in dit formaat is inmiddels gegroeid naar meer dan 650.000 titels. Daarnaast verkoopt de webwinkel ereaders, papieren boeken en luisterboeken.
In januari hield de internetretailer een onderzoek onder klanten. Opvallend daarbij is dat net iets meer mannen dan vrouwen ebooks kopen (51%/49%). De sterkst vertegenwoordigde leeftijdsgroep is 40-49 jaar. Ook blijkt dat bezitters van een ereader veellezers zijn. 48% geeft aan na aanschaf van een ereader meer ebooks dan papieren boeken te lezen. 26% van de klanten zegt na aanschaf van een ereader uitsluitend nog digitale boeken te lezen. Die worden niet allemaal gekocht, velen lenen ook ebooks uit. Daarnaast blijkt de mogelijkheid om bij verschillende retailers ebooks te kunnen kopen en deze op verschillende apparaten te kunnen lezen een belangrijke rol bij de klant te spelen.
Opvallend is verder nog dat een groot deel van de bestsellers van 2012 vooral door vrouwen werd gekocht. Van de bestseller De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson was 60% van de kopers vrouw, bij de 50 tinten-reeks was dat 72%. Een titel die het voornamelijk goed bij mannen deed was er niet in 2012.
(Via: eBook.de)