Grote broer van Kindle op komst

0

Volgens de New York Times zal Amazon deze week een grote versie van haar populaire Kindle ereader introduceren. Met de grotere uitvoering van de Kindle wil Amazon zich vooral richten op krantenlezers en studenten.

Kindle 1 en 2 beschikken allebei over een 6” scherm dat gebruik maakt van eInk technologie. Perfect om boeken op weer te geven, maar minder geschikt voor de weergave van digitale kranten of studieboeken die vaak veel tabellen, foto’s en afbeeldingen bevatten. Ook adverteerders hebben moeite met het kleine scherm, waarop hun advertenties niet mooi uitkomen.

Al in augustus 2008 deden geruchten de ronde dat er een groot formaat Kindle aan zat te komen, maar het bleef toen bij de introductie van Kindle 2, een verbetering van de eerste versie van de ebook reader waarmee Amazon in 2007 op de markt kwam. Maar nu lijkt een groot formaat Kindle dan toch echt het levenslicht te zien.

Size does matter
Tot nu toe waren de schermen van de meeste ereaders, zoals de Kindle in de VS en de Cybook, Hanlin en BeBook in Europa, te klein om rijk opgemaakte content weer te geven.

iRex kwam eind 2008 als eerste fabrikant ter wereld met een ereader waarop A4 documenten getoond kunnen worden, de DR1000. En ook Plastic Logic toonde vorig jaar een groot formaat ereader, gericht op de zakelijke markt. Mediamagnaat Rupert Murdoch zou naar verluidt veel interesse hebben in laatstgenoemde reader. iRex ging eerder al een samenwerking aan met Pressdisplay om kranten te kunnen aanbieden.

De belangen zijn groot; wie als eerste een degelijke ereader op de markt brengt waarop digitale studieboeken en epapers getoond kunnen worden zal zich kunnen verheugen op warme belangstelling van uitgevers van studieboeken en kranten. Beide gaan immers een moeilijke toekomst tegemoet in een wereld waar steeds meer content alleen nog digitaal wordt gemaakt, verspreid en geconsumeerd.

Overleven
Veel Amerikaanse kranten zijn naarstig op zoek naar nieuwe business modellen om te kunnen overleven. Een aantal kranten zijn al failliet gegaan, andere kranten hebben afscheid genomen van het papier en verschijnen voortaan alleen nog online. Een epaper oplossing staat sterk in de belangstelling van krantenuitgevers, omdat lezen vanaf een computerscherm verre van ideaal is.

Een digitaal abonnement op een krant is een aantrekkelijk alternatief voor het gratis weggeven van content via de eigen website. Zo bieden veel grote kranten al Kindle-abonnementen aan voor enkele dollars per maand. Het gemak van een digitale krant gecombineerd met de handzaamheid van een ereader maakt een elektronisch abonnement voor veel lezers een aantrekkelijk alternatief voor de gedrukte versie.

“De recessie en de shift naar online media maken dat we extra gefocust zijn op deze apparaten”, zegt John Ridding van de Financial Times. “Daarom volgen we de ontwikkelingen met extra veel interesse.”

Vorig artikelEspressomachine slecht voor ebooks?
Volgend artikelGoogle book settlement: een update

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in