Uit de kwartaalcijfers van twee van de zes grootste uitgevers in de Verenigde Staten blijkt dat de verkoop van ebooks flink gegroeid is. Bij uitgever Hachette was het aandeel ebooks in die periode 22 procent van de omzet, bij Simon & Schuster was dat 18 procent.
Vorige maand liet de Association of American Publishers al weten dat de categorie ebooks qua omzet in februari de grootste was. De cijfers van twee van de ‘big six’-uitgevers in de VS bevestigen dit.
Bij Simon & Schuster, onderdeel van CBS, is de ebookverkoop ten opzichte van het eerste kwartaal in 2010 meer dan verdubbeld, zo blijkt uit de cijfers. Digitale verkopen vertegenwoordigen nu 18 procent van de totale omzet van deze uitgeverij. De totale boekomzet steeg in het eerste kwartaal met 2 procent.
Ook bij concurrent Hachette, onderdeel van het Franse Lagardère, is de verkoop van ebooks nu een belangrijke inkomstenbron. In de Verenigde Staten bestond de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar voor 22 procent uit digitale boeken, bij de Britse vestiging van de uitgeverij was dat 5 procent. Volgens het kwartaalverslag is de groei van de ebookverkopen te danken aan de sterke verkoopcijfers van ereaders aan het eind van 2010. Lagardère verwacht dat de totale omzet van ebooks in de VS in 2011 uit zal komen tussen de 15 tot 20 procent, en in Groot-Brittannië tussen de 5 en 10 procent.