Forrester: Amazon is kwetsbaar in opkomende ereader markt

0

Vooraanstaand onderzoeksinstituut Forrester heeft onderzoek gedaan naar de opkomende ereader markt. Hoewel Amazon de early adopters heeft kunnen winnen, zijn ze niet goed gepositioneerd voor de volgende golf van ereader gebruikers.

Het rapport toont de kwetsbaarheid van de Kindle. Amazon zal de ereader ook via andere kanalen dan de eigen site moeten gaan verkopen, als ze in de markt willen blijven.

De nieuwe golf ereader gebruikers is minder snel geneigd om een ereader aan te schaffen. Volgens Forrester bestaat deze golf van kopers uit minder technische mensen die gemiddeld 5 boeken per maand lezen en waarschijnlijk vrouw zijn. Ze kopen en lenen boeken van verschillende bronnen en amper online. Er bestaat voor deze lezers geen noodzaak, zoals voor de early adopters, om een ereader te kopen.

De eerdere golf kopers had wel een noodzaak, omdat zij vaak aan het reizen zijn en geen kilo’s boeken mee kunnen nemen. Ook was deze golf veel meer technisch onderlegd en kocht veel meer ebooks online. Bovendien konden deze early adopters het apparaat betalen.

Forrester zegt dat Amazon geen controle op de markt kan houden, door de opkomst van ereaders van Sony, BeBook en Plastic Logic. Deze ereaders zullen de nieuwe lichting kopers voor hun rekening nemen, nu de markt volwassener wordt.

Het rapport voorspelt dat in Amerika zo’n 3 miljoen ereaders verkocht zullen zijn aan het einde van het jaar, in 2013 zullen dat er 13 miljoen zijn. Het volgende grafiekje geeft de veranderende demografie aan van ereaders:

Deze grafiek is afkomstig van: http://blogs.forrester.com.

(Via: Techflash.)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in