Bill McCoy van Adobe over DRM en ebooks

104
0
DELEN

Bill McCoy, general manager bij Adobe Systems, verdedigt de keuze voor DRM en vertelt hoe Adobe over open formaten en de adaptatie daarvan denkt.

McCoy zegt dat de interesses van Adobe veel meer in lijn liggen met open formaten dan dat ze met hun tools, services en programma’s kunnen laten zien. Adobe ziet ebook DRM als een kracht voor een grotere ebook markt. Een markt die aangesproken kan worden met de tools en services die Adobe biedt op gelijke voorwaarden en niet als een Goliath in de boekenindustrie die de overige spelers van de productketen in een wurggreep houdt.

Adobe voorspelt geen winsten uit DRM voor ebooks. Zelfs in het gunstigste geval zal DRM alleen zichzelf bedruipen en het daarmee mogelijk maken om het systeem te handhaven en te verbeteren. De winst zal in vergelijking met andere Adobe producten verwaarloosbaar zijn, aldus McCoy.

Adobe staat open voor niet-eigen alomtegenwoordige DRM-standaard, maar ziet wel obstakels met betrekking tot de realisatie daarvan in de dichtbije toekomst. Met name op het gebied van DRM op basis van IP-adres. Wat Adobe vooral niet wil is één standaard die de overhand krijgt, of fragmentatie door meerdere eigen DRM-oplossingen.

Uitgevers in Amerika hebben al gekozen door van Amazon te eisen of het hen toe te staan DRM toe te passen. Als de enige andere optie voor ebooks een DRM-vrije was, dan zouden sommige uitgevers alleen via Amazon hun ebooks distribueren. Voor mij is het duidelijk, zegt McCoy, dat cross-platform DRM die werkt met ePub en PDF noodzakelijk is om een open cross-platform alternatief te laten winnen. Maar als iedere uitgever ervoor zou kiezen om ePub en PDF ebooks zonder DRM uit te geven, dan vind ik dat niet erg.

(Via: Teleread).


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER