De ebookverkoop van de uitgeverij Penguin is meer dan verdubbeld in de eerste negen maanden van 2011. Dit terwijl de totale verkoop van het moederbedrijf Pearson slechts met drie procent gestegen is en de totale verkoop van Penguin niet gegroeid is.
De uitgeverij laat weten dat de daling van de fysieke verkoop gecompenseerd zal worden met “sterke uitgeefactiviteiten en de voortgaande groei van de ebookverkoop”. Penguin zet al jaren fors in op het publiceren van ebooks. De uitgeverij biedt onder meer een serie van verrijkte ebooks aan: Penguin Amplified & Enhanced eBooks. De ebooks zijn verrijkt met exclusief materiaal variërend van video’s, audiofragmenten, interactieve landkaarten tot links. Onlangs gaf de uitgeverij het enhanced ebook uit van de autobiografie Small Man in a Book van de Britse komiek Rob Brydon. De verrijkte versie bevat verscheidene video’s van interviews met vrienden, kennissen, familie en collega’s van Brydon.
Voor het vierde kwartaal zijn de auteurs Jamie Oliver, Lee Evans, Rob Brydon en Jeff Kinney de hoogtepunten. Marjorie Scardino, Pearsons algemeen directeur, meent dat de wereldeconomie het afgelopen jaar een ongunstig effect heeft gehad op de bedrijfsresultaten. Desondanks is de uitgeverij van plan goede resultaten te behalen dit jaar door in te blijven zetten op innovatie.
(Via: The Bookseller)