The New York Times heeft sinds een halfjaar een betaalmuur op de website. Sinds die tijd is het aantal betalende abonnees verdrievoudigd, meldt de Belgische krant De Standaard. Andere Amerikaanse kranten zagen eveneens hun digitale oplage stijgen.
The New York Times werkt sinds 28 maart met een betaalmuur. Dit houdt in dat bezoekers elke maand een beperkt aantal artikelen kunnen lezen op de website. Als een bezoeker meer dan 20 artikelen binnen een maand wil lezen moet de bezoeker 15 tot 35 dollar per maand betalen. Het nieuwe model werkt goed voor de Amerikaanse krant. De bezoekersaantallen en de inkomsten uit online advertenties zijn amper afgenomen, terwijl het aantal betalende digitale abonnees verdrievoudigd is tot 380.000.
Hierdoor is eveneens de totale oplage van de krant gestegen, namelijk met 25 procent ten opzichte van een half jaar eerder. De totale oplage is gestegen van 917.000 naar 1,15 miljoen exemplaren, dit in tegenstelling tot andere grote Amerikaanse kranten. De oplage van The Wall Street Journal daalde met één procent en de oplage van USA Today daalde met 2,5 procent.
Enkele Nederlandse kranten werken eveneens met een betaalmuur zoals het Financieel Dagblad en het Nederlands Dagblad. Op de websites van deze kranten moet je betalen per artikel. NRC komt spoedig ook met een betaalsite: nrchandelsblad.nl. Op de website biedt NRC de content uit de krant in verrijkte vorm online aan. Abonnees van de krant krijgen gratis toegang, niet leden moeten per artikel gaan betalen.
(Via: De Standaard)