Het internationale zakendagblad Financial Times (FT) wil abonnementen direct aan lezers blijven verkopen. Dat gaat in tegen de plannen van Apple, dat het afsluiten en beheren van abonnementen via de iPad zelf in de hand wil nemen. Rob Grimshaw, de directeur van de FT, stelde dat de krant de directe relatie met abonnees echter niet kwijt wil.
“We hebben een goede relatie met Apple”, stelde Rob Grimshaw. “Maar als een of ander kanaal niet overeenkomt met de manier waarop we zaken willen doen, is er een groot aantal andere kanalen beschikbaar.” De Financial Times heeft momenteel een aantal digitale abonnementsvormen waaronder een online abonnement voor de iPad. Apple dringt uitgevers er nu op aan de verkoop van iPad-abonnementen via Apple zelf te laten verlopen.Grimshaw is hoopvol dat de onderhandelingen met Apple positief zullen uitvallen. Volgens hem heeft de FT als zakenblad meer te verliezen dan andere uitgevers als het gaat om een goed contact met de abonnees. De Financial Times heeft het aantal betalende abonnees fors weten te verhogen sinds het geld begon te vragen voor toegang tot artikelen op de website. De krant gebruikt de directe relatie met abonnees om advertenties en nieuwe producten toe te kunnen spitsen op de doelgroep.
De digitale opbrengsten zijn met 40 procent van de omzet inmiddels een belangrijk deel van het zakelijke model van de Financial Times. De krant wil zich nu met name op mobiele apparaten gaan richten. Daarnaast moet de integratie met sociale netwerken beter, aldus Grimshaw.
(Via: Reuters.)