Vorig jaar oktober kondigde Google de plannen rond Google Editions voor het eerst officieel aan. Toen rekende het bedrijf er nog op dat in juni 2010 begonnen zou worden met de verkoop van ebooks onder het ‘buy anywhere, read anywhere’ principe. Nu, een jaar later, is duidelijk dat de dienst pas later dit jaar in de VS zal beginnen en in 2011 in andere landen.
Op de Tools of Change-conferentie voorafgaand aan de Frankfurter Buchmesse maakte Abraham Murray van Google bekend dat Google Editions nog dit jaar in de VS zal beginnen met een aanbod van meer dan 400.000 titels. Een internationale uitrol staat gepland voor de loop van 2011, voor Europa is dat waarschijnlijk de eerste helft van het jaar.
Met Google Editions wordt het mogelijk ebooks direct in de browser van een willekeurig apparaat te lezen, met behulp van een online HTML5-reader. Volgens de eerste berichten wordt de populaire Kindle van Amazon daarbij voorlopig echter niet ondersteund. Ook het uitlenen van ebooks is met Google Editions niet mogelijk.
Omdat Google nog altijd geen definitieve lanceerdatum genoemd heeft, blijft onduidelijk wanneer de dienst nu echt van start gaat. Gisteren doken nog berichten op dat het nog best een half jaar kan duren. Op een bijeenkomst voor boekhandels die zijn aangesloten bij de American Booksellers Association, richtte Chris Palma van Google zich op de samenwerking tussen de beide partijen. De websites van boekhandelaren die meewerken krijgen toegang tot de boekenzoekmachine van Google Editions, waarmee ook individuele boeken te doorzoeken zijn. Daarnaast wordt het voor uitgevers mogelijk ebooks en gedrukte boeken te bundelen.
Volgens Palma wordt met Google Editions de rol van uitgevers en boekhandels als ‘poortwachter’ belangrijker. ‘Lezers zullen inzien dat gratis niet het beste is.’ De rol van Google in het geheel zal die van distributeur zijn. Tegelijkertijd zal Google via de eigen website echter ook zelf direct ebooks gaan verkopen. Dit zorgde voor enige twijfels bij de boekhandelaren, die bang zijn dat Google er uiteindelijk met de klanten vandoor gaat. Palma weerlegde die twijfels door te zeggen dat het verkopen van boeken niet is waar Google het beste in is. ‘Google is goed in het verkopen van advertenties, het heeft de boekverkoop niet nodig.’
(Via: The Bookseller.)