Ruim een jaar geleden liet de uitgever van het bekende Amerikaanse tijdschrift Newsweek weten dat eind 2012 de laatste papieren editie zou verschijnen. Voortaan zou het tijdschrift enkel nog in digitale vorm te koop zijn. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, want de nieuwe uitgever van het magazine heeft besloten volgend jaar weer wekelijks een papieren editie te gaan uitgeven.
De nieuwe uitgever IBT Media wil het tijdschrift, dat ooit een oplage van meer dan 4 miljoen had, grotendeels gaan bekostigen door abonnementsgelden. “We zullen adverteerders niet uitbannen, maar we gaan het tijdschrift ook niet verkopen voor minder dan de kostprijs,” aldus hoofdredacteur Jim Impoco.
Newsweek werd enkele jaren geleden samengevoegd met het online magazine The Daily Beast, dat een bereik van meer dan 15 miljoen heeft. Een jaar geleden werd uiteindelijk besloten om de papieren oplage te stoppen, na dalende abonnee-aantallen en advertentie-inkomsten. In oktober van dit jaar werd het tijdschrift echter verkocht, en de nieuwe uitgever ziet brood in het merk.
De website Newsweek.com werd nieuw leven ingeblazen, en vanaf komend jaar verschijnt er ook weer een wekelijkse papieren editie. Deze zal zich richten op lange artikelen. “De kleine, korte berichten die gebruikelijk zijn in wekelijkse tijdschriften zullen niet in Newsweek komen. Dat is iets van de 90’s, die dagen zijn voorbij.”