Waarom boekapp ‘Alles ruikt naar chocola’ 60.000 euro kostte

0

In november vorig jaar besteedden we al aandacht aan de boekapp van Sidney Vollmer: ‘Alles ruikt naar chocola’. In het korte interview dat we met de auteur hadden gaf Vollmer al aan dat de app pionierswerk was en dat de investering enorm was. Cathelijne Esser geeft in een uitgebreid artikel op ‘Not Just Any Book’ gedetailleerd weer hoe enorm deze investering was.

De boekapp ‘Alles ruikt naar chocola’ is een uitgebreide interactieve app met vele extra’s. Zo bevat de app een geïntegreerd luisterboek dat op elk moment in de tekst opgeroepen kan worden, ruim 250 links naar YouTube-filmpjes, muziek op Spotify, links naar Wikipedia en andere websites, een intelligente boekenlegger en de mogelijkheid om via social media in contact te komen met de auteur. Al deze toevoegingen hadden voor Sidney Vollmer een belangrijk doel: de leeservaring verrijken en daarmee meteen ook inspelen op ontwikkelingen in de markt.

De ontwikkeling van de app begon een jaar geleden, in februari 2011. Voor de realisatie van het project werden partners gezocht voor het programmeren van de app, het maken van het luisterboek en de lancering. Deze partners werden niet betaald voor hun werkzaamheden, maar deden mee aan de ontwikkeling omdat men in de toegevoegde waarde van het product geloofde. Het voordeel van de eerste in de markt zijn met dergelijke kennis is waardevol voor toekomstige projecten. Het werd een traject van intensieve samenwerking tussen Uitgeverij Podium, Marketingbureau Buutvrij en de programmeurs en ontwerpers van Code d’Azur.

Er werd zo’n 7 à 8 maanden intensief gebouwd aan de app en medio november werd deze gelanceerd. Vollmer schat de kosten van het totale project op zo’n 60.000 euro. Het grootste deel hiervan zit in de ontwikkeling, voor de marketing van de app werd vooral gebruik gemaakt van free publicity: de social media-accounts van de auteur, zijn blog en persberichten naar online en traditionele media. Een bedrag van 60.000 euro is uiteraard gigantisch en zal voor de meeste boeken niet direct te legitimeren zal zijn. Maar dit project is dan ook de basis voor vervolgtrajecten: zo kan het framework van de app gemakkelijk aangepast worden voor gebruik voor andere boeken. En het project betekent voor de deelnemende partners een grote merkwaarde.

Sidney Vollmer heeft zijn vizier alweer gericht op een nieuwe roman, eveneens met bijbehorende app. Uit het ‘Alles ruikt naar chocola’-project heeft hij veel geleerd. Zo zou hij voor een volgende app een corporate sponsor willen aantrekken, meer budget besteden aan een gedegen marketingcampagne en zou een haalbaarheidsstudie en marktonderzoek zeker geen overbodige luxe zijn. Ook zet hij vraagtekens bij de grootte van de Nederlandse afzetmarkt voor dergelijke apps. Het is wellicht meer rendabel om internationaal georiënteerd te zijn wanneer de hoge kosten terugverdiend moeten worden.

Via: Not Just Any Book.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in