Amerikaanse uitgevers lanceren boekensite Bookish.com

0

Drie van de grootste Amerikaanse uitgevers van boeken hebben deze week een nieuwe site geopend. Het gaat om de al eerder aangekondigde website Bookish.com, waar lezers nieuwe boeken kunnen ontdekken – en ze ook direct aan kunnen schaffen. Bookish wordt vooral in de markt gezet als een nieuwe manier om boeken te ontdekken.

De nieuwe site is het resultaat van een opmerkelijke samenwerking tussen de drie grote uitgevers Simon & Schuster, Penguin en Hachette. Daarnaast leveren nog 16 andere uitgevers hun boektitels aan. De uitgevers willen consumenten op deze manier een platform geven om nieuwe boeken te ontdekken. Door de verdwijning van veel lokale boekwinkels in de VS, hebben consumenten er steeds minder plaatsen om nieuwe boeken te ontdekken. Het internet moet daarvoor uitkomst bieden, zo is de gedachte van de initiatiefnemers.

Volgens de CEO van Bookish, Ardy Khazaei, biedt de website meer dan bestaande platforms als Amazon en GoodReads. “Het aanbevelingsysteem van de site bestaat uit twee elementen. Aan de ene kant het machinematige aspect, met variabelen als auteur, genre, publicatiedatum en tags. Maar daarnaast gebruiken we ook de boekomschrijvingen en reviews.” De site heeft eveneens een data-wetenschapper in dienst die het aanbevelingsysteem overziet.

Op Bookish worden boeken direct verkocht maar de site verwijst ook door naar retailers als Amazon en Barnes & Noble. De lancering van de site ging niet zonder strubbelingen. De huidige CEO is al de 3e op rij, en oorspronkelijk zou het platform al in 2011 gelanceerd moeten worden. Daarnaast is er kritiek omdat het platform voorlopig geen plaats biedt aan self-published titels.

(Via PublishingPerspectives)

Vorig artikelOpenbaar Ministerie in beroep in zaak ebookpiraat
Volgend artikelOuderen lezen makkelijker van een tablet dan van ereader of papier

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in