Sanoma onthult iPadstrategie

101
0
DELEN

Op de Mobile Convention in Amsterdam sprak Joris van Heukelom – Director Digital Publishing bij Sanoma – zich vorige week uit over de strategie die het bedrijf gaat voeren met betrekking tot de iPad.

Van Heukelom ziet de iPad als eerste in een nieuwe generatie van producten. Net als bij de iPhone, die er zo’n 3 jaar voor nodig had om invloed te hebben op de uitgeefbranche, verwacht hij dat het nog wel even zal duren voordat uitgeverijen de iPad in hun uitgeefmodellen hebben ingepast.

Sanoma gaf op de conventie een demonstratie van mogelijke toepassingen voor de iPad. Het bedrijf wil niet direct alle bladen op de iPad aan gaan bieden, maar kiest bewust enkele titels uit, zoals Viva, Nu en Autoweek. Ook gaf Van Heukelom aan dat ze zich vooral willen gaan richten op functionele apps. Het is erg duur om allerlei verrijkte content aan te bieden, terwijl de consument daar niet veel extra voor wil betalen. Hij zei verder dat bestaande redactieprocessen aangepast zullen moeten worden om niet alleen statische magazines te maken, maar ook met interactieve apps te kunnen komen.

Sanoma zal de komende tijd ‘enkele tonnen’ investeren in de ontwikkelingen van iPad-apps. Daarbij zal het nog wel zo’n 3 tot 5 jaar kunnen duren voordat dergelijke applicaties ook winstgevend worden. Of de iPad de ‘holy grail’ voor de bestaande uitgeefwereld wordt, kon Van Heukelom nog niet voorspellen. Het zou ook wel eens kunnen zijn dat juist nieuwkomers op de markt veel winst zullen halen met de komst van de iPad.

Bekijk het volledige interview van Emerce met Van Heukelom in onderstaand filmpje:


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER