Nederlanders blijken bereid om te betalen voor online content. Ging er tijdens het InCTformatie congres nog een schok van verontwaardiging door de zaal, nu lijkt de idee toch post te vatten. Ten opzichte van Amerikanen willen Nederlanders wel minder betalen.
Onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PwC) wees uit dat Nederlanders 38 proccent van de prijs van een gedrukte krant willen betalen. Wereldwijd ligt dit percentage op 65%.
De meeste bereidheid voor betalen ligt bij sport-, financieel- en entertainmentnieuws en achtergronden. Volgens Marieke van der Donk zullen kranten hun aandacht moeten richten op de niches en niet meer op het algemene publiek.
Mediacafe, een Amerikaans blog, heeft, met behulp van een aantal andere partijen, berekend wat een krant met een oplage van 50.000 zou kunnen verdienen als ze online betaalde content zouden aanbieden. Ze gaan uit van een aantal vooraf vastgestelde criteria, zoals bijvoorbeeld dat een abonnement 17 dollar per maand kost voor zeven dagen enz.
De uiteindelijke opbrengst ligt dan rond de 700.000 dollar. Dit is het scenario zonder betaalde online content. Er worden een aantal scenario’s losgelaten op de krant. In het minst gunstige geval (gehalveerde abonnementsprijs) zou de krant slechts 135.000 dollar per maand verdienen.
Stel in Nederland is er een krant met een oplage van 50.000, met dezelfde vooronderstellingen als in het Amerikaanse scenario, dan zou die krant met zijn online content 38% van de 17 dollar per maand abonnementsgeld kunnen vragen. Dat resulteert in een lagere opbrengst. Als kranten dit scenario zouden bekijken, zouden er best nog wat te redden zijn en hoeft de commissie Brinkman de kranten niet te redden.
(Via: Uitgeeftrends.)