Fabrikanten van iPad-concurrenten als Asus, Samsung, Motorola en RIM hebben te maken met tegenvallende verkopen van hun tablets en verlagen daarom hun productie, volgens een rapport van investeringsbank JPMorgan Chase.
Uit het rapport blijkt dat bedrijven die tablets maken in vergelijking met een jaar eerder hun productie tot 10 procent verlaagd hebben. Een jaar geleden produceerden deze fabrikanten gezamenlijk 81 miljoen tablets, dit jaar zal dat in de buurt van 73 miljoen uitkomen.
Volgens JPMorgan Chase verkocht Apple sinds maart 2010 zo’n 20 miljoen iPads – daar zitten nog niet de verkopen van de iPad 2 bij. Dat laatste apparaat is in veel Amerikaanse winkels lastig te verkrijgen vanwege de populariteit. Waar sommige concurrenten, zoals Asus, in het begin ook te maken hadden met uitverkochte winkels, zijn hun apparaten inmiddels ruim verkrijgbaar.
De zakenbank waarschuwde eerder voor een mogelijke ’tablet zeepbel’ die uit elkaar zou spatten, waarbij de markt overspoeld wordt met tablets die uiteindelijk niet of amper verkocht worden. Nog steeds acht JPMorgan Chase dit goed mogelijk, maar de kans daarop is wel iets kleiner geworden nu veel fabrikanten hun productie teruggeschroefd hebben.
(Via: NYTimes.)