Vandaag staat in een aantal dagbladen een artikel over de komst van de iPad. Naar verwachting zal Apple’s tablet later deze maand in Nederland te koop zijn. Onder meer Sanoma, Telegraaf Media, NDC-VBK, NRC Media en Hachette brengen iPad-apps uit.
In het artikel is te lezen hoe uitgevers zich voorbereiden op de iPad. Uit een onderzoek van de Telegraaf bleek dat een miljoen Nederlanders overweegt het apparaat te kopen. Die vooruitzichten zorgen voor flink wat beweging in de uitgeverswereld. Het Nederlands Dagblad zegt bezig te zijn met een iPad-app. Daarmee is het niet het eerste dagblad met plannen voor de iPad. NRC heeft inmiddels als eerste Nederlandse krant een applicatie voor de iPad uitgebracht. Voor de dageditie betaal je 79 cent, verder kun je ook een digitaal abonnement nemen.
De Telegraaf en tijdschriftenconcern Sanoma komen ook deze maand nog met eigen iPad-apps. Sanoma brengt nieuwssite Nu.nl en de bladen Viva en Autoweek als eerste naar de iPad. Uitgever Wegener overweegt nog wat ze met de komst van de iPad gaan doen. Hachette, uitgever van bladen als Elle en Quote, werkt eveneens aan eigen iPad-apps. Het bedrijf heeft hiervoor het Zaanse ict-bedrijf WoodWing ingeschakeld, dat onder meer de veelbesproken app voor Time Magazine maakte.
Ook boekenuitgevers zijn volgens het artikel geïnteresseerd in de mogelijkheden van de nieuwe tablet. ‘Kok-Ten Have, ook onderdeel van NDC-VBK, wil non-fictie boeken ,,in applicaties gieten’’ voor ,,extra ondersteuning en verdieping’’.’
Het artikel is onder meer te vinden in het Nederlands Dagblad.