Auteur creëert hype rond onafgewerkt boek via sociale media

0

De Amerikaanse auteur John Green promootte zijn nog onafgewerkte boek ‘The Fault in Our Stars’ vorige week via zijn sociale netwerken, zonder de hulp in te schakelen van zijn uitgever Dutton Children’s Books, een imprint van Penguin Group. Nog geen 24 uur later voerde hij de verkoopslijsten van Amazon én Barnes & Noble aan.

Green mag dan wel geruggensteund worden door een traditionele uitgever, op het net doet hij zijn eigen ding. Vorige week creëerde hij een hype rond zijn nog onafgewerkte boek ‘The Fault in Our Stars’, dat pas volgend jaar verschijnt. Hij postte onder meer de titel van het boek op zijn Twitter- en Tumblr-pagina, en beloofde zijn volgers dat hij alle voorbestelde boeken zou signeren. Ook plaatste Green een filmpje van zichzelf op zijn YouTube-kanaal, waarin je hem een hoofdstuk uit het boek ziet voorlezen.

Vervolgens ging het boek een eigen leven leiden op internet. Fans discussieerden erover op Twitter en Tumblr, en begonnen massaal met het ontwerpen en posten van potentiële boekenomslagen. Nog geen 24 uur later had ‘The Fault in Our Stars’ van John Green de eerste plaats ingenomen in de verkoopslijsten van Amazon en Barnes & Noble.

Green heeft een indrukwekkend aantal volgers op Twitter (1,1 miljoen), YouTube (526.000) en Facebook (62.000). Dat aantal had hij wellicht nooit bereikt zonder zijn uitgever, die er mee voor zorgde dat hij in 2005 bekendheid verwierf met zijn debuutroman ‘Looking for Alaska’. Toch bewijst dit verhaal nog maar eens dat gevestigde auteurs in het digitale tijdperk niet langer een uitgever nodig hebben om hun werk onder de aandacht te brengen.

(Via: The Wall Street Journal)

Vorig artikelEreader- en tabletbezitters lezen relatief veel gedrukte media
Volgend artikelDagblad van het Noorden verschijnt in september op iPad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in