Digitale verkoop trekt Vlaamse kranten uit het slop

100
0
DELEN

De verkoop van papieren kranten ging het afgelopen jaar achteruit in Vlaanderen, maar dat werd gecompenseerd door een toenemende digitale verkoop. Op digitaal gebied lopen het zakelijke dagblad De Tijd en kwaliteitskrant De Standaard voorop.

Tussen juni 2011 en juni 2012 daalde de papieren krantenverkoop in Vlaanderen met 0,5 procent, maar dankzij de groei van digitale kranten gaat de Vlaamse dagbladenmarkt er globaal gezien toch lichtjes op vooruit (+0,5 procent). Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De Tijd is met een toename van 132 procent de sterkste digitale stijger – één op zes edities van De Tijd wordt in digitale vorm geraadpleegd -, gevolgd door De Standaard (+73 procent). Deze twee dagbladen beschikken dan ook over de meest vindingrijke applicaties: De Tijd heeft een HTML5-app, De Standaard een tablet-optimized versie voor iOS en Android.

Naast deze twee kwaliteitskranten, lieten ook de populaire dagbladen Het Nieuwsblad (+1,2 procent) en Het Laatste Nieuws (+0,3 procent) een groei optekenen, zij het eerder bescheiden.

De Morgen (-1,9 procent), Gazet van Antwerpen (-4 procent) en Het Belang van Limburg (-1,5 procent) kregen dan weer klappen. Met uitzondering van L’Echo – een zusterkrant van De Tijd -, gold dat ook voor alle Franstalige kranten in België.

(Via: DeRedactie.be)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER