Vragen uitgevers om ebook piraterij?

171
0
DELEN

De ebook versie van The Lost Symbol van Dan Brown stond, als we Twitter moeten geloven, al na 14 minuten illegaal op het internet. De uitgevers en de auteur zijn daar verbaasd over. Inmiddels zijn er 160 verschillende versies beschikbaar op 12 verschillende platforms. Maar waarom worden beveiligde ebooks zo snel gekraakt?

De redenen voor het kraken van DRM zijn legio. Maar dit zijn toch wel de belangrijkste:

1. Het niet uitbrengen van een ebookversie tegelijkertijd met de papieren versie
Denk bijvoorbeeld aan het niet tegelijk uitbrengen van de ebookversie van de memoires van Sarah Palin. De uitgever mist hier heel veel inkomsten op omdat hij het digitaal lezende publiek niet gelijk met het papier lezende publiek bedient. Mensen willen echt wel betalen voor een ebook. Maar het wordt mensen moeilijk gemaakt om het digitaal te kopen doordat of de auteur of uitgever geen ebook wil uitbrengen, zoals bijvoorbeeld J.K. Rowling, of doordat de uitgever het ebook pas later uitbrengt. Overigens zijn er genoeg ingescande kopieën te vinden van alle zeven Harry Potter boeken.

Iedere keer dat een auteur of uitgever weigert om een ebook uit te brengen, tegelijk met de papieren versie, draagt hij bij aan de piraterij van het boek. En dat geldt ook voor territoriale beperkingen. Digitale lezers moeten zich daardoor in allerlei bochten wringen om op legale wijze een ebookversie te pakken te krijgen, terwijl het ebook binnen een paar minuten te downloaden is van een torrentsite of nieuwsgroep.

2. Door de inhoud kreupel te maken en een ebook maar op één platform beschikbaar te maken
Het verbinden van een ebookbestand aan één platform (ereader, smartphone, pc) heeft geen toegevoegde waarde voor de consument. Alleen de verkoper profiteert daarvan. Neem bijvoorbeeld de Kindle. Amerikanen met een Kindle ereader zijn verplicht om ebooks bij Amazon te kopen. Een ebook dat je koopt, zou gewoon op verschillende apparaten te lezen moeten zijn. Zo zou je bijvoorbeeld een ebook van Grunberg op zowel je Sony PRS-300, als je iPod Touch en je netbook moeten kunnen lezen, afhankelijk van welk apparaat je bij je hebt.

Door de verschillende DRM formaten (Adobe, Mobipocket) kun je je ebook ook niet op het apparaat (of meerdere) van je keuze lezen. En wat gebeurt er als de DRM-server plat gaat? Dan kun je helemaal je ebook niet meer lezen. Door voor DRM te kiezen op een ebook, verbindt ook de uitgever zich aan één DRM-leverancier, waarmee men volledig afhankelijk wordt van de techniek van die leverancier. Bovendien willen mensen een ebook bezitten, niet huren. En huren is wat er effectief gebeurt als je DRM op een ebook zet.

3. Door tweederangs digitale versies te maken van de ebooks
Een ebook is niet het digitaliseren of de digitale versie van de drukproef van een papieren boek. Een ebook vol spelfouten, zonder plaatjes en met overbodige witregels en een rare alinea-indeling door slechte conversie is geen ebook. Ebooklezers zijn geen tweederangs burgers die je kunt afschepen met een bestand zoals beschreven. Digitale lezers willen een ebook waarbij je rustig door kunt lezen en je niet hoeft te irriteren aan slechte opmaak en dergelijke dingen meer.

4. Door te denken dat piraterij oplosbaar is, in plaats van handelbaar
DRM is geen businessmodel. Het makkelijk aanschaffen en downloaden van ebooks is dat wel. Je kunt ebookpiraterij nooit helemaal uitbannen. Er zullen altijd mensen zijn die gelegenheidsdief zijn. Als je je daar druk over maakt, kun je maar beter in bed blijven liggen en er niet meer uitkomen.

Beter is het om een ebook uit te brengen vóórdat je het papieren boek uitbrengt en tegen hardcover prijs aanbieden. Als je daarna het papieren boek uitbrengt, kun je de prijs van het ebook laten zakken naar paperback prijs en tegen de tijd dat de paperback uitkomt, laat je de prijs van je ebook versie zakken naar een punt onder de paperback prijs.

Als een uitgever koppig genoeg is om te blijven geloven, dat hij controle heeft over de digitale wereld, terwijl het eigenlijk de gemiddelde consument is die de controle deelt met andere consumenten, dan brengt dat op termijn schade toe aan die uitgever. De machtsbalans is niet verschoven, hij is 180 graden omgedraaid.

Teken aan de wand
Dat er zoveel kopieën van bijvoorbeeld The Lost Symbol op het internet rondzwerven, zou een teken aan de wand moeten zijn voor uitgevers die DRM voorstaan: het werkt niet. En bij hoog en bij laag blijven beweren dat het wel werkt, staat gelijk aan struisvogelpolitiek.

Ook de problemen die de mensen hebben met het kopiëren naar de ereader van legaal aangeschafte ebooks zouden voldoende moeten zijn voor de uitgevers om zich nog eens achter de oren te krabben over het toepassen van DRM.

Wanneer gaan uitgevers ebooks beschouwen als een uitbreiding van de leesmarkt, in plaats van een vervanging?

(Via: Teleread.)


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER